Sommerstudier i USA:
Skal bygge nettverk på dagtid og studere på kvelden
For mange betyr sommer ferie og sommerjobb. For andre betyr det studier.
Martine Bay (t.v.) og Ingrid Skrede er studenter ved NTNUs Entreprenørskole, og skal i sommer besøke Boston for å videreutvikle forretningsplanen til oppstartsbedriften de har startet sammen.
PRIVAT
Ingrid Skrede er student ved NTNUs Entreprenørskole og skal i sommer til Boston for å lære forretningsutvikling gjennom Gründerskolen. Hun får med seg Martine Bay, som hun har oppstartsbedriften DynOcean sammen med.
– Jeg anser det som en unik mulighet til å lære om internasjonal forretning av noen som har lang erfaring og en annen forretningskultur enn oss. I tillegg har vi fått det sterkt anbefalt fra de som var der i fjor, sier hun.
Tett oppfølging
Som studenter ved Entreprenørskolen får de jobbe med bedriften sin på dagtid og ta fag ved universitetet på kveldstid. Mye av anbefalingen gikk på den tette oppfølgingen.
– Det har vi opplevd allerede. De skyper oss og sender mail, og inviterer oss på arrangementer. De legger veldig til rette for at vi skal møte tilsvarende prosjekter, sier hun.
Utgiftene til oppholdet varierer ifølge Gründerskolens nettsider mellom ca. 60.000 og 70.000 kroner. Oppholdet finansieres delvis av Lånekassen og NTNU, og Skrede har i tillegg søkt legater.
– Jeg brukte jula på det, og det har heldigvis holdt. Så da går det rundt uten sommerjobb i år, sier hun.
Tilvenningssak
Oppstartsbedriften skal produsere ferskvann ved å avsalte sjøvann offshore, drevet av bølgekraft. Formålet er å øke tilgangen på ferskvann framfor å bore etter mer grunnvann eller hente vann fra allerede pressede ferskvannskilder. I Boston håper de å få hjelp til å utvikle forretningsplanen sin.
– Vi skal analysere andre oppstartsbedrifter, gjøre kasusstudier og konkurrentanalyser, videreutvikle forretningsplanen vår og få trening i å kommunisere innholdet til en investor, sier Skrede.
Undervisningen er lagt opp med obligatorisk oppmøte, og karakterer gitt på deltakelse. Det er noe Skrede trives godt med etter tidligere studier i USA.
– Det er en tilvenningssak, men det gjør at du tvinges til å snakke fagspråk i en forsamling. Det krever et litt annet vokabular, men det skaper veldig god dialog og dynamikk med professoren og resten av klassen. Det er ikke så farlig å svare feil, da blir det bare rettet opp i, sier hun.
Stort nettverk
Studentene har ikke lagt noen store planer i Boston utover studier.
– Vi ønsker å være fleksible, det er så mye som skjer. Det er mange konferanser og oppstartslab-er man kan være med på, så foreløpig har vi ikke lagt noen plan. Men vi får uansett reist og truffet mange interessante mennesker, sier hun.
Det er også målet fra Entreprenørskolens side. Pressekontakt Charlotte Sørensen forteller at bedriftene gjennom Gründerskolen får mulighet til å teste ut konseptet sitt i et større marked.
– Professorene der er veldig flinke. De er serieentreprenører med stort nettverk som har vært gjennom dette før. I Boston er det veldig mange nettverksmøter hvor man kan finne en ny investor eller en person som kan sette deg i kontakt med de rette menneskene, sier hun.
Går mye penger
Deltakelse på Gründerskolen gir 30 studiepoeng, men for studentene ved Entreprenørskolen er ikke disse poengene tellende i masteren. Muligheten til å få testet markedet gjør at mange likevel velger å dra.
– Personlig vil jeg si at når man raskest mulig får kommet ut i andre land og testet ut konseptet sitt er det større sjanse for at man lykkes med prosjektet sitt, sier Sørensen.
Hun har ikke inntrykk av at de høye kostnadene har virket avskrekkende på noen.
– Det går mye penger, det gjør det. Men det er støttet av Lånekassen, og så søker alle om masse forskjellige stipender. Det spørs veldig hvordan man ønsker å leve der nede, om man vil dra ut og spise hver dag, sier hun.