Universiteter og høgskoler er overlegne på mobil web
Stadig mer av internett-bruken skjer fra mobiltelefoner, og nå viser en ny undersøkelse at UH-sektoren er overlegent i tet når det gjelder mobilvennlige nettsider.
NTNUs nettsider ble gjort responsive for kort tid siden. -Tydelig og fint prioritert, sier ekspertene.Kristoffer Furberg
Hele syv av de 10 største lærestedene har mobilvennlige, responsive nettsider. Bare tre av 10 andre virksomheter kan skilte med det samme, viser en ny sjekk fra digitalbyrået Netlife Research.
Responsiv design betyr at nettsiden tilpasser seg størrelsen på skjermen. For brukere betyr det at innholdet på nettstedet er tilgjengelig på tvers av plattformer som PC-er, mobiltelefoner og nettbrett.
Tilpasset moderne virkelighet
- Tallene viser at norske universiteter og høgskoler i stor grad tilpasset seg den moderne virkeligheten, mener rådgiver Christian Sømme i Netlife Research.
Selskapet lever av å selge effektive, digitale løsninger og gjør derfor en kvartalsvis sjekk av hvordan det står til med Norge på nett. Ti virksomheter i hver av kategoriene banker, børsnoterte selskaper, frivillige organisasjoner, kommuner, nettbutikker, statlige etater, største nettsteder, og universiteter og høgskoler undersøkes.
Sømme understreker at det ikke er snakk om noen statistisk dekkende analyse. Målingen gir kun en pekeepinn på utviklingen i bruk av netteknologi blant sentrale virksomheter og sektorer i Norge.
Går i bresjen
70 prosent av universitetene og høyskolene har mobilvennlige, responsive nettsider – mot 31 prosent for de 70 øvrige virksomhetene i undersøkelsen.
- De går med andre ord i bresjen for den mest moderne måten å lage mobilvennlige nettsider på, sier Sømme.
Alternativet til responsivt design er å omdirigere mobile brukere til et alternativt, mobilformattert nettsted. Nettstedet «sniffer» hvilken dings brukeren bruker – såkalt dingsesniffing – og sender brukerne videre. Haken er at slike nettsteder ofte gir mindre informasjon og funksjonalitet enn hovednettstedet. Derfor er dingsesniffing som regel en dårligere løsning enn responsivt design.
Bare en av de undersøkte UH-institusjonene bruker dingsesniffing, mens 40 prosent av de øvrige virksomhetene gått for denne løsningen.
Det viser seg også at 30 prosent av alle virksomhetene i hele utvalget ikke har noen mobilløsning. Samtidig vet man nå at rundt 50 prosent av all internett-bruk skjer via mobile enheter.
Sent men godt
- Offentlig sektor og høyere utdanning var kanskje ikke først ute med å tilpasse sine nettsider til mobilbruk. Når de først kom på banen, har de tatt veldig riktige valg med responsivt design, sier Audun Rundberg, som gjennomfører undersøkelsen.
Etter hvert er det små forskjeller mellom hva man trenger når man bruker mobilen og når man bruker PCen. Størrelsen på skjermen eller hvor "mobil" enheten er, er ikke lenger avgjørende for hva folk vil ha.
- Det er bare å tenke på hvordan du har det hjemme. Sitter du i sofaen og kommer på at du skal sjekke når fristen for å levere eksamen er, reiser du deg da opp og går og henter den bærbare PCen og venter på at den skal våkne fra dvale? Eller plukker du bare opp den dingsen du har nærmest, for eksempel mobiltelefonen?
Alt i ett format
Vanlige toppoppgaver på utdanningsinstitusjonenes nettsteder er timeplaner, pensumlister, personsøk og tilgang til systemer som Fronter, It's learning og epost. Derfor blir det viktig å gjøre alt innholdet tilgjengelig i et format som er godt tilpasset alle plattformene.
- Universiteter og høgskoler har ofte ekstremt mye innhold på sine sider. De har vært med på å spre internett i Norge siden nettet kom. De var tidlig ute med alt, og det gjør at en del sitter med veldig mange ulike løsninger som de har skaffet seg over tid.
Selv om hovedløsningen er responsiv, kan man derfor fort klikke seg inn på sider som ennå ikke er mobiltilpassede. For en del læresteder er det også en utfordring at de har andre tjenester, som læringsplattformer eller timeplansystemer, som ennå ikke er mobiltilpasset. Det kan fort virke forvirrende på brukerne.
NTNU responsiv sist helg
NTNUs nettsider ble responsive sist helg. Rundberg mener sidene er fint prioritert.
- De er tydelige, du kan gå inn og finne både studieprogram, timeplaner og annen informasjon – og fremdeles være inne i den mobiltilpassede versjonen.
NTNU har også gjort andre verktøy, som intranett, webmail, itslearning og alumni, responsive.
- Undersøkelser viser at, i tillegg til timeplaner, studieprogram og eksamensinformasjon, er nettopp tilgang til webmail og læringsplattformer viktig for mobilbrukerne, sier Audun Rundberg.
NTNUs responsive løsning kom på lufta etter at denne figuren ble laget - og økte UH-sektorens responsivandel til 70 prosent. Netlife Research