Slik snakker du med barna om forskning

Arendal: Mens nye studenter over det ganske land prøver å forstå opp ned på akademia, var ambisjonen i Arendal å få barna til å interessere seg for forskning.

Kanskje ble en liten forskerspire plantet. Emma Charlotte og Sara Elise ønsker i hvert fall å forske på steiner og hva de heter.

- Jeg vil forske på steiner. Og på hva de heter. Det vil jeg gjøre ved å lese bøker, sier Sara Elise på åtte år.

Hun har sammen med søsteren Emma Charlotte på seks og deres mor nettopp fått en innføring i forskning under Arendalsuka. For barn. På ordentlig.

- Jeg vil være med på å forske på steiner, sier Emma Charlotte.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Tidlig krøkes

For en skal som kjent tidlig krøkes som god krok skal bli. Derfor benyttet Sofie Høgestøl og Solfrid Bratland-Sanda fra Akademiet for Yngre Forskere anledningen til å gi de i underkant av hundre oppmøtte barna en innføring i hva forskning er - og hvordan de selv kan forske. Til vanlig er de to forskere ved henholdsvis Universitetet i Oslo og Universitetet i Sørøst-Norge.

- Dette handler om å gjøre barna interessert og få dem til å forstå at de kan forske på og det på sitt eget nivå, sier Bratland-Sanda til Universitetsavisa.

Til vanlig forsker hun på barn i bevegelse, noe som jo flere har gjort før henne, deriblant en gruppe barn.

- Det var noen barn som merket at de slet med å følge med når de satt i ro for lenge. Derfor ønsket de å forske på om det ville være lettere å følge med dersom de fikk hoppe og sprette innimellom.

Resultatet ble banandansen, en dans de inviterte barna opp på scenen for å bli med på. Og at barna faktisk klarte å konsentrere seg bedre om de fikk slå seg litt løs innimellom.

Et annet eksempel var en gruppe unger som forsket på hvilke typer sokker som luktet verst.

Mugne brød

- Det er mange barn som forbinder det å forske med de store eksperimentene innen naturvitenskapen, så det viktige er å vise dem at en kan forske på alt. Barn lurer jo på veldig mye, sier Høgestøl.

Til vanlig forsker hun blant annet på fremmedkrigere og internasjonale straffedomstoler. Ikke akkurat tema som passer seg for barn i barneskolealder, men hun har også forskningserfaring fra egen barndom å vise til.

- Da jeg var liten bodde jeg utenlands, og der var det vanlig med vitenskapsmarkeder. Jeg var nysgjerrig på hvilke typer brød som hadde best holdbarhet, så jeg kjøpte inn ti forskjellige typer og lot dem stå. Etter å ha sjekket dem daglig over en lengre periode kom jeg frem til at de grove brødene varte lengre, og viste frem funnet mitt på vitenskapsmarkedet, forteller hun og legger til:

- Vi gjør for lite sånt for norske barn.

Ta spørsmålene på alvor

Det viktigste mener de to er at en tar barn på alvor når de lurer på noe, og ikke avfeier spørsmål som dumme. I tillegg er det viktig å være med på å utforske spørsmålene sammen med barna, i stedet for å bare servere dem svaret. Det handler om å lære dem at vitenskap er en metode alle kan bruke.

- Det er en utfordring i dag med all den informasjonen vi hele tiden får inn, og det problemet kommer ikke til å være mindre om 20 år. Derfor er det viktig å lære barna evnen til kritisk tenkning tidlig, sier de.

Arendalsuka 2019

• Arendalsuka ble første gang arrangert i 2012. Primus motor i arrangementet har vært tidligere fylkesmann og SV-politiker Øystein Djupedal.
  • Siden den gang har oppslutningen økt jevnt og trutt. Ifølge arrangørene samler årets rundt 1200 arrangement over 1500 aktører. Organisasjoner tilknyttet Akademia utgjør en voksende del.
  • I år er første gang Rådet for Arendalsuka belsuttet å utestenge en organisasjon på prinsipielt grunnlag. SIAN (Stopp islamiseringen av Norge) og FMI (Folkebevegelsen mot innvandring) ble ekskludert ut fra prinsippet om at «organisasjoner som sprer hatefulle ytringer og har en aggressiv oppførsel, kan ha en ekskluderende og lammende effekt på andres deltakelse og engasjement.»
  • NTNU deltok for første gang i 2015, med rektor Gunnar Bovim i spissen. Det var også første året norske universitetsledere var synlig til stede.
  • Det er en topptung NTNU-delegasjon som stiller i Arendal denne uka. Hele rektoratet deltar.. Rundt 25 personer deltar, i hovedsak ledere, forskningsledere og kommunikasjonsfolk.
  • Ifølge kommunikasjonsavdelingen regner NTNU med å bruke om lag 300 000 kroner på sin tilstedeværelse under årets arrangement. Fokus vil være å fremme NTNUs satsingsområder helse, havrom, vindkraft og nasjonal digital strategi.
Arendalsuka. Barn har rett til å forske - arrangement i regi av Akademiet for yngre forskere.

Arendalsuka 2019