kronikk
Rasering av førstelektor-dosent-stigen
En arbeidsgruppe ved SU-fakultetet foreslår å kutte FoU-tid for førstelektorer til 20 %. Dette vil i praksis undergrave karrierevegen til dosent, advarer ansatte i denne kronikken.
Alle har en karriere, men for førstelektorer blir den gjort vanskeligere med det foreliggende forslaget, mener de ansatte som har signert denne kronikken.
Foto: NTNU Karriere
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
I et forslag for å samordne ressursplanlegging som er på
høring på SU-fakultetet foreslår en arbeidsgruppe å kutte FoU-tid for førstelektorer
til 20 %, dvs. et kutt på minst 10 prosentpoeng. For den sidestilte kategorien
førsteamanuensis foreslås en FoU-andel på 47 %. Dette betyr en rasering av
karrierestigen førstelektor-dosent.
Karrierestigene lektor-førstelektor-dosent og
førsteamanuensis-professor er sidestilte, men har ulik faglig profil. Kravene
til opprykk er like omfattende i de to karrierestigene. For opprykk
til førstelektor og senere dosent krever nye føringer for stigen at man har
gjennomført faglig utviklingsarbeid på høyt/høyeste nivå rettet mot utdannings-
eller profesjonsfeltet, i samsvar med internasjonale eller nasjonale
standarder. Det vektlegges en vitenskapelig og eksperimentell tilnærming til
utviklingsarbeid der analytisk nivå og dokumentasjon av metodisk tilnærming
også er nødvendig. Arbeidene ventes å ha nær kopling til praksisfeltet, faglige
nettverk og det må tilrettelegges for erfaringsdeling. Ved å kutte
forsknings- og utviklingstid for førstelektor vil SU-fakultetet gjøre det svært
vanskelig for førstelektorer å kunne drive sitt systematiske
pedagogisk-didaktiske utviklingsarbeid, noe som igjen vil gå ut over muligheten
til å kvalifisere seg videre til dosent. Universitetet vi også tape på dette all den tid at det forventede
utviklingsarbeidet skal være knyttet til undervisning og praksis. NTNU vil
dermed gå glipp av godt og praktisk relevant utviklingsarbeid av høy kvalitet.
Vi vil advare om at et slikt forslag vil bidra til at færre
universitetslektorer kvalifiserer seg til førstelektor. Hvis opprykk til
førstelektor ikke medfører mer FoU-tid, vil det gå ut over motivasjonen for å legge
ned det store arbeidet som kreves for å kvalifisere seg til førstelektor. I
praksis vil forslaget som er på høring bety en rasering av
førstelektor-dosent-karrierestigen ved SU-fakultetet. Ansatte i
førstelektor-dosent-stillinger har ofte verdifull erfaring fra profesjonsfeltet
som vi skal utdanne studentene til, som lærere, psykologer, spesialpedagoger,
veiledere etc. Denne erfaringen er viktig for god studiekvalitet. Rasering av
karriereveien innebærer også at mangfoldet blant ansatte blir mer ensartet med
vekt på forskningskompetanse, med kanskje mindre kjennskap til feltet
studentene skal arbeide i.
Vi anerkjenner at det er et behov for å etablere en felles
forståelse for FoU-tid og ressursbruk ved SU-fakultetet. Vi ser også at det er
uheldig at det er så store forskjeller i tildelt FoU-tid for førstelektorer,
slik arbeidsgruppa dokumenterer ved de ulike instituttene ved SU. Men løsningen
på dette bør jo ikke være å kutte drastisk i FoU-ressursen for alle! I
rapporten Personalpolitikk
for ansatte i undervisnings- og forskerstillinger som ble utarbeidet i
forbindelse med fusjonen ble det anbefalt at førstelektorer skulle ha totalt 35
% FoU-tid.
Forslaget om kutt i FoU-tid kommer i tillegg til for at SU
har retningslinjer for forskningstermin som i praksis gjør det vanskeligere for
førstelektorer å få tildelt forskningstermin. Søkere til forskningstermin må
være involvert i minst én vitenskapelig publikasjon i snitt for hvert år
opptjening, og at søkeren bør være hovedbidragsyter på minst to av disse. Dette
er i praksis vanskeligere for førstelektorer å oppnå, i og med at de har mindre
tildelt FoU-tid enn førsteamanuenser. Det tar heller ikke hensyn til at
førstelektorer oftere deltar i utviklingsarbeid som blir formidlet i andre
kanaler og andre arenaer enn tidsskrifter. For mange førstelektorer er
forskningstermin nettopp det de trenger for å få tid til å skrive
forskningsartikler eller drive utviklingsarbeid.
Vi minner om at førstelektor-dosent-karriereløpet har en
særlig rolle i å styrke kvalitet og arbeidslivsrelevans i utdanningene. Det
systematiske utviklingsarbeidet som blir utført av førstelektor og dosenter er
essensielt for å omsette ny kunnskap til former som kan tas i bruk i utdanning
og arbeidsliv. Denne karrierestigen har altså en særlig viktig rolle for å
bidra til samfunnsrelevans og til å oppnå NTNUs mål om kunnskap for en bedre
verden.
NTNU har
underskrevet og dermed forpliktet seg på prinsipper om ansvarlig faglig
vurdering gjennom anerkjennelse av større bredde av de faglige aktivitetene i
tillegg til et tydelig fokus på aktiviteter rettet mot NTNUs samfunnsoppdrag
gjennom CoARA-commitments og UHR NOR-CAM. En FOU-tid på 20 % gjør ikke dette mulig.
Vi oppfordrer SU-fakultetet til å behandle
førstelektor-dosentstigen på lik linje med førsteamanuensis-professor og sikre
likeverdige muligheter for karriereutvikling.
Unni
Eikeseth, førstelektor naturfag
Yvonne
Albrigtsen, universitetslektor norskdidaktikk
Tone Brendløkken, førstelektor pedagogikk
Lars
Busterud, universitetslektor historiedidaktikk
Randi Farstad, universitetslektor norskdidaktikk
Pernille Friis, universitetslektor matematikkdidaktikk
Øistein Gjøvik, førstelektor matematikkdidaktikk
Astrid Irene Haugdahl, universitetslektor pedagogikk
Gro Hellesnes, universitetslektor pedagogikk
Anna Järnerot, førstelektor pedagogikk
Kristina Karlgård, universitetslektor praksisstudier
Borgny
Marianne Knudsen, universitetslektor pedagogikk
Anne Carine
Bonnevie Lund, dosent pedagogikk
Kristin
Vegge Maalø, universitetslektor pedagogikk
Ragnhild
Røe Norderhus, universitetslektor pedagogikk
Anne Rakstad Pettersen, universitetslektor
geografididaktikk
Theresa Ristad, universitetslektor pedagogikk
Anders
Sanne, førstelektor matematikkdidaktikk
Vibeke
Gilje Sanne, universitetslektor pedagogikk
Nina
Aa.Vasseljen, universitetslektor pedagogikk
Alex
Strømme, dosent naturfagdidaktikk
Jardar
Cyvin, dosent naturfag
Ellen
Andersson, universitetslektor naturfag
Rannveig Oliv Myhr, Dosent
(Alle
ved Institutt for
lærerutdanning)