Bussen kjørte forbi to ganger, nå har hun gitt opp AtB
Henriette Omland Grimstad orket ikke forholde seg til bussen mer etter knapt en måned som student. Hun gikk derfor til innkjøp av en elsykkel. - Jeg kom for sent til min første forelesning til tross for at jeg hadde beregnet god tid, sier hun.
- Jeg er fra et lite sted der bussen bare går én gang daglig, men bussen der er i hvert fall pålitelig sammenlignet med buss 12, sier Henriette Omland Grimstad. Her sammen med Asbjørn Tønsberg.Foto: Synne Mæle
Den første studiedagen i august for psykologistudent Henriette Omland Grimstad startet ikke slik hun håpet.
Hun hadde beregnet god tid til første forelesning, utifra busstabellen skulle hun etter være på Dragvoll 15-20 minutter før forelesningen startet. Bussen hun opprinnelig skulle ta var veldig forsinket. Hun signaliserte tydelig at hun ville på, men bussen kjørte rett forbi henne fordi den var smekkfull.
Kort tid etter kom en ny buss, men også den var stappfull og kjørte rett forbi henne.
- Det er flaut og fornedrende å stå alene alene på et busstopp når bussen bare kjører rett forbi, sier hun.
Siden hun ikke kunne stole på bussen måtte hun ty til et annet transportmiddel, nemlig elsparkesykkel.
Turen kostet henne 60 kroner – det samme som fire dager med buss hadde kostet henne.
- Jeg kom ikke til universitetet før forelesningen hadde begynt, forteller hun.
Henriette Grimstad skrev nylig etleserinnleggi Adresseavisen der hun deler frustrasjonen sin for buss 12.
AtB vil vurdere tiltak
Harald Storrønning, direktør for plan i AtB sier de forstår at det er frustrerende med utfordringene på linjen. Busselskapet peker spesielt på pågående arbeider med asfaltering i Innherredsveien som årsak for forsinkelsene nå.
Han sier de nylig reviderte sine ruter, men at det på det tidspunktet var andre ruter som ble vurdert som mer prioritert. Nå ser de an arbeidene og vurderer om det må settes inn mer sjåfører og busser.
Harald Storrønning er direktør for plan i AtB.Foto: AtB
- Vi skal snart evaluere tilbudet som ble innført 18. august. Hvis utfordringene på linje 12 fortsetter etter at asfalteringen i Innherredsveien er ferdig, vil vi vurdere mulige tiltak sammen med operatøren.
Les mer om hva AtB svarer i bunnen av saken.
- Bør ha hyppigere bussavganger
Student Henriette Grimstad bor på Brøset og må ta buss 12 for å komme seg til Dragvoll. Buss 12 går innom de store studentbyene, samt via sentrum. Derfor er bussen alltid overfylt på visse tidspunkt.
- Bussen er alltid smekkfull før de faste forelesninger på Dragvoll. Det er verst før første forelesning klokka 08.15, sier hun.
Buss 12 går hvert 10 minutt, noe Grimstad synes er altfor sjeldent. Til sammenligning går buss 3 som også går til Dragvoll hvert sjette minutt deler av dagen.
- Buss 12 bør gå hyppigere slik at man slipper overfylte busser. En annen løsning kan være å sette inn en direktebuss som går innom studentbyene i tillegg til buss nr 12. Det ville nok tatt bort mye av trykket, sier hun.
Sild i tønne: Klokka er 08.15 og buss 12 på vei til Dragvoll er smekkfull.Foto: Henriette Omland Grimstad
Asbjørn Tønsberg bor i kollektiv sammen med Grimstad. For tiden jobber han med mastergraden sin i psykologi. Han har derfor mer fleksibilitet enn Grimstad til når han må være på Dragvoll.
- Jeg legger opp dagen min etter når jeg vet det er mindre trykk på bussen. Det er for eksempel ikke vits i å prøve å ta bussen som går rundt åtte, da er det bedre å vente til første forelesning er i gang. Å ta bussen mellom ni og ti er fint, sier han.
For trangt for busskontrollørene
Grimstad er overbevist om at bussene ofte er så overfylte at det ikke er forsvarlig å kjøre.
Hun har opplevd at busskontrollører bare har måtte gått av bussen, rett og slett fordi de ikke kommer seg inn. Det er også dagligdags at bussen blir ytterligere forsinket av at dørene ikke går igjen fordi det står for mange folk rundt dørene.
- Kommer det en bråbrems på 12- bussen i rushtiden kan jeg love deg at 30-40 mennesker hadde havnet oppå hverandre, forteller hun.
Grimstad så seg lei av uforutsigbarheten til buss nummer 12 etter å ha vært busspassasjer noen uker. Hun gikk derfor nylig til innkjøp av en elsykkel.
- Det går definitivt kjappere å komme seg til Dragvoll når jeg benytter meg av den fremfor buss, men om vinteren kommer jeg nok til å gå tilbake til buss, for jeg er ingen vintersyklist, sier hun.
Grimstad er skuffet over at Trondheim, som profilerer seg på å være Norges beste studieby, har så dårlig busstilbud for studenter.
- Jeg må innrømme at jeg er skuffet over AtB, og selskapets manglende evne til å å prioritere oss studenter. Vi er en kjempestor gruppe som hver dag risikerer å komme for sent til forelesninger på grunn av forsinka busser. Ingen i arbeidslivet hadde funnet seg i å komme for sent på jobb hver dag på grunn av bussen, men vi skal liksom bare finne oss i det fordi vi er studenter, sier hun.
Buss 12 er kjent for å være full i rushtida.Foto: Synne Mæle
- Selvsagt uheldig når noen ikke kommer med
Storrønning i AtB beskriver utfordringene som sammensatte og viser til svar de har gitt tidligere.
- Det er selvfølgelig uheldig når noen ikke kommer seg med bussen som planlagt. Vi anbefaler å planlegge reisen med litt ekstra tid i rushtiden, og gjerne sjekke reisealternativer i appen eller på atb.no. For noen strekninger kan det også være aktuelt å bruke linje 3, 14 og 15 som alternativ.
Han er forsikrer om at det er trygt å reise med bussen, også når det er mange passasjerer om bord.
- Erfaringen vår er at bussene sjelden når maks kapasitet, og kundeundersøkelser viser høy tilfredshet med trygghet og sikkerhet. I rushtiden må man likevel regne med at de mest populære avgangene blir fulle. I våre kapasitetsvurderinger regner vi en buss som full når den er rundt 90 prosent utnyttet.
- Vurderte tiltak i mars
- Har AtB vurdert å gjøre endringer på rute 12 for å løse kapasitetsproblemene, særlig i tidsrommet mellom kl. 07.30 og 08.30 når mange studenter skal til Dragvoll?
- Vi gjør hele tiden vurderinger sammen med operatøren etter nye utfordringer. Det ble vurdert tiltak på linje 12 i mars i forbindelse med kapasitetsutvidelsen, men andre linjer ble prioritert høyere da.
Han sier de har jevn dialog med entreprenøren som jobber med veiarbeidet i Innherredsveien, og har jobbet med dem om å få bedre fremkommelighet der.
- Nå pågår det asfaltering som vi tror kan bedre forholdene for bussen. Så akkurat nå avventer vi asfalteringen og eventuelle tiltak i samarbeid med operatør, som trolig må inn med mer ressurser i form av buss og sjåfører.