- Det er et paradoks at NTNU ikke er gode på tilrettelegging
Ifølge to NTNU-forskere lykkes ikke universitetet med universell utforming og tilrettelegging, til tross for å ha et fremtredende forskningsmiljø på feltet.
NTNU-forsker Marianne Hedlund mener NTNU sliter mest med å få på plass det mest grunnleggende på tilretteleggingsfronten.Foto: Marthe Kristine Nes bjerva
For et par siden fortalte Universitetsavisa om NTNU-studenten Maya, som har hatt kronisk
utmattelsessyndrom siden hun var 12 år gammel. Hun fortalte om å stadig måtte
bevise at hun er syk nok for å få tilrettelegging av NTNU.
To forskere ved
NTNU mener det er et paradoks at et universitet med et godt forskningsmiljø på
temaet, ikke klarer å ta i bruk kunnskapen i praksis.
-NTNU bruker oss ikke
- Jeg synes det er flaut, sier Marianne Hedlund. Hun jobber ved NTNUs Institutt for sosialt arbeid sammen med Heidi Pedersen.
De to forskerne har i flere år jobbet med problemstillinger knyttet til personer med nedsatt
funksjonsevne, og deltar både i nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter.
Engels møte med et utilgjengelig
studietilbud overrasker ikke forskerne. Samtidig mener de det illustrerer et
vedvarende paradoks ved NTNU.
- NTNU gir forskerne
sine gode vilkår til å forske på tilrettelegging og universelt design. Men de
tar ikke i bruk kunnskapen, sier Hedlund.
Hedlund mener
det burde finnes systemer som sørger for at kunnskap som NTNU-forskere sitter
på faktisk tas i bruk i utforming av bygg, studieprogrammer eller tjenester.
Foto: Marthe Kristine Nes Bjerva
- Det oppleves
tilfeldig om noen lytter. Jeg har jobbet med denne problematikken lenge og har
sett universiteter som løser det bedre, sier Hedlund.
Ifølge henne er
det stort sett på privat initiativ at hun og andre forskere tar grep for å
bedre situasjonen for tilrettelegging og universell utforming ved NTNU.
- Det er fordi
jeg synes det er så flaut at NTNU skal være så dårlige på det, forteller
Hedlund.
Har ikke oversikt
Hedlund mener
NTNU sliter mest med å få på plass det mest grunnleggende på tilretteleggingsfronten.
- Det er helt
grunnleggende at undervisningsrom og læringsmateriell er tilgjengelig, og det
burde NTNU ha oversikt over, sier hun.
Dermed mener de to forskerne at det er svært kritikkverdig at NTNU for eksempel ikke har oversikt over
hvilke bygg som er utilgjengelige for rullestolbrukere.
NTNU-forsker Heidi Pedersen mener det ikke er lett for faglærere å finne støtte for å gjøre undervisningen sin mer tilgjengelig.Foto: Marthe Kristine Nes Bjerva
- Det synes jeg var helt skrekkelig å lese. Det hadde jeg forventet at NTNU hadde. Det betyr jo at de ikke vet om det grunnleggende er til stede, sier Pedersen.
Leder for Seksjon
for bærekraftig eiendomsutvikling, Anne Karoline Simonsen, har tidligere sagt til
Universitetsavisa at studenter må melde ifra om de har behov for
tilrettelegging i et bygg. Først da setter NTNU i gang tiltak for å løse
problemet.
- Bryter både lov og forskrifter
Når Engel sa
ifra om at bygget hun studerte i ikke var tilrettelagt for rullestolbrukere ba
NTNU henne også om å bevise at hun trengte tilretteleggingen.
Pedersen og Hedlund
mener det ikke er studenten som skal bevise at de trenger tilrettelegging i en slik
situasjon.
- Studenter
skal ikke trenge å søke om tilrettelegging i bygg som allerede burde vært
tilgjengelige, presiserer Hedlund.
- Siden NTNU er et universitet med offentlige bygg, skal både funksjonsfriske og funksjonshemmede studenter ha tilgang på like vilkår. Studenter skal ikke bevise tilretteleggingsbehovet, utdyper hun.
Ifølge henne er
tankegangen gammeldags.
- Det er ikke
rett at man skal måtte søke om individuell tilrettelegging i et bygg som ikke
er universelt utformet. Det er feil. Da burde det heller vært en veldig
enkel prosess for å melde fra om dette som et avvik, sier Pedersen.
I tillegg mener de at NTNU bryter både lov og forskrifter når de tilbyr studenter en studieplass
uten at det er tilgjengeliggjort for studenter med funksjonshemninger.
Ansvaret er pulverisert
- Så hvem sitter med
ansvaret?
Ifølge de to forskerne
er kompetansen og arbeidet med universell utforming og tilrettelegging ved NTNU svært utydelig
organisert. Det gjør at ansvaret for tilgjengelighet blir pulverisert mellom ulike
deler av NTNU.
Ifølge Pedersen
blir mange forhold aldri meldt inn, løst eller dokumentert.
- Det gjør at tilrettelegging ofte i
praksis blir overlatt til tilfeldigheter. Det finnes
mange spredte positive initiativer på NTNU, men de er ikke satt i system eller
synliggjort, konkluderer Pedersen.
Mye av arbeidet med tilrettelegging og tilgjengeliggjøring kan bli opp til den enkelte faglærer.
- Hvis vi som
faglærere vil gjøre vår undervisning mer tilgjengelig, så er det ikke lett å
finne støtte for å gjøre det, forklarer Pedersen.
Burde ha en kontaktperson
Dermed mener Pedersen ansatte burde
ha en kontaktperson for tilgjengeliggjøring, universell utforming og tilrettelegging.
- Noen som jobber med dette hele
tiden, og som er gode på det, konkluderer hun.
Hedlund trekker
fram sin erfaring fra Universitetet i Arizona i 2010. Der hadde de et eget ressurssenter
som kun jobbet med tilrettelegging for de med funksjonsnedsettelser. Hun mener
NTNU kunne gjort noe lignende.
- Det kunne
vært et ansvarsområde som kunne ligget til et rektorat, og man kunne for eksempel
hatt et brukerråd.
Prøver å ta i bruk kunnskap
Direktør for organisasjon og infrastruktur, Bjørn Haugstad, er ikke enig i at NTNU ikke tar i bruk kunnskap fra NTNUs forskningsmiljø.
Direktør for organisasjon og infrastruktur Bjørn HaugstadFoto: Benedikt Erikstad Javorovic
Ifølge han er det NTNU Tilrettelegging som skal være pådriver og støtteapparat for fakultetene når det gjelder tilrettelegging og universell utforming.
- De prøver å være oppdatert og ta i bruk kunnskap fra forskningsmiljøer på feltet.
Ifølge Haugstad får de en del forespørsler om å bidra inn i forskningsprosjekt, og at de alltid prioriterer alltid dette høyt.
- De har også satt i gang egne prosjekt hvor de har samarbeidet med fagmiljø ved NTNU, forteller han.
- Men det bør så absolutt være rom for å dra ytterligere nytte av nærheten vår til NTNUs forskning, konkluderer Haugstad.
- Uheldig
- Har NTNU oversikt over hvilke bygg som ikke oppfyller krav til universell utforming generelt?
- Per dags dato har ikke NTNU en samlet oversikt over hvilke bygg som ikke oppfyller kravene til universell utforming.
Han forteller at de ikke fått på plass en helhetlig systematikk for å innhente, registrere og følge opp informasjon om universell utforming knyttet til hvert enkelt bygg.
- Det er uheldig at de har bygg som ikke er tilgjengelig for alle, sier Haugstad
Samtidig forklarer han at den eldre bygningsmassen legger begrensninger på muligheten for å innfri kravet til universell utforming.
- Ved for eksempel vernehensyn vil kravet til universell utforming, ifølge likestillings- og diskrimineringsloven ikke gjelde. Da forøker vi å løse dette ved tilrettelegging slik at studenten skal kunne ta del i studiene sine.
Haugstad mener campussamlingsprosjektet, som vil gi NTNU flere nybygg, vil bidra til bedre tilgjengelighet.
- Som ledd i prosjektet skal også rullestolbrukere få lettere tilgang til Hovedbygningen, forteller han.
Må melde fra
Ifølge Haugstad er NTNU avhengige av at de det gjelder selv melder fra om avvik på universell utforming ved universitetet.
- Dette skal skjer til nærmeste leder hvis man er ansatt, eller til studieveileder eller NTNU Tilrettelegging hvis man er student, sier han.
Haugstad presiserer at det også er mulig å melde fra på vegne av andre.
- Er det vurdert å innføre et avvikssystem der ansatte og studenter kan melde fra om utilgjengelige bygg eller læremidler?
- Dette er allerede etablert på nettsiden Si fra der studenter og ansatte kan varsle om kritikkverdige forhold som angår studier, læringsmiljø, eller feil og mangler i bygg.
Haugstad oppfordrer studenter og ansatte som opplever mangelfull tilrettelegging om å bruke Si ifra-siden aktivt.
Alle har et ansvar for å bidra
Universitetsavisa spør Haugstad om ansvaret for tilrettelegging og universell utforming er pulverisert på NTNU. Dette svarer han ikke på direkte, men han forteller at det er han som har det overordnede ansvaret.
- Ansvaret er videre delegert til ulike avdelinger i Fellesadministrasjonen. Men alle enheter i NTNU har et ansvar for å bidra til universell utforming av virksomheten, sier Haugstad.
Samtidig er han tydelig på at alle enheter skal holde seg oppdaterte på krav til universell utforming innenfor sitt område.
- Enhetene har, innenfor sine arbeidsområder, ansvar for å identifisere og fjerne barrierer som hindrer studenter med nedsatt funksjonsevne i å studere, konkluderer Haugstad.
Gir støtte til faglærere
- Hva slags hjelp og støtte får faglærere til å tilrettelegge for funksjonsnedsatte studenter?
- NTNU har mange studieveiledere ved institutt og fakultet med mye kunnskap og erfaring på dette området. I tillegg kan NTNU Tilrettelegging være en støtte og bistå faglærere hvis de har studenter som har behov for tilrettelegging, sier Haugstad.
Ifølge han tar faglærere i økende grad kontakt.
Han forteller at Avdeling for utdanning også tilbyr kurs i inkluderende undervisning. Her kan faglærere kan finne informasjon om hvordan de tilrettelegger for studenter med funksjonsnedsettelser.
Samtidig er det et problem at ikke alle er klar over tilbudet.
- NTNU er en stor organisasjon med mange ansatte. Det er en utfordring å nå ut med informasjon om hva som finnes av tilbud til alle.