Hawking kommer ikke så tidlig som ønsket til Starmus

Stephen Hawking reiser med et helseteam på 16 personer til Trondheim.

Planen var at Hawking skulle komme til Trondheim to uker før Starmus-festivalen for å ha tid til å hvile, å være turist og å møte skolebarn. Starmus starter 18. juni.

NTNU melder tirsdag at det er endring i planene. Årsaken er at et nytt helseteam har tatt over ansvaret for å pleie Hawking. Han skal reise med et helseteam på 16 personer til Trondheim, og den nye planen er at Hawking kommer like før festivalen starter.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

– Det medisinske teamet rundt Hawking har bestemt at han ikke kan komme så lang tid før festivalen som tidligere planlagt. Han kommer kort tid før festivalen starter. Hawking har fortsatt lyst til å møte skolebarn, men det blir ikke på den planlagte datoen som var 7. juni. Vi skal fortsatt prøve å få det til, men vi får se hvordan formen hans er og hvordan det passer inn i det han skal gjøre under Starmus. Planlagte turer som turist er avlyst, sier Trond Singsaas, prosjektleder for Starmus ved NTNU, i en pressemelding.

Årsaken til at ankomsten til Trondheim må utsettes er at hans nye helseteam må ha tid til innkjøring. Hawking har i tillegg til personlige assistenter fra University of Cambridge pleiere fra ulike helsetjenester og foretak.

Stephen Hawking er én av verdens mest kjente vitenskapsmenn og det store trekkplasteret på Starmus-festivalen. 75-åringen skal holde et nytt foredrag ved navn «Black Holes and Time Warps», og dette er første gang professoren kommer til Norge.

LES OGSÅ: Dette skjer i Trondheim under Starmus-festivalen
LES OGSÅ: Forskere lar Starmus-gjester oppleve kraftig forurensning