Minnemedalje til Anna Midelfart

I 1996 ble Anna Midelfart den første kvinnelige professoren i øyesykdommer. Nå er NTNU-professoren tildelt Hjalmar Schiøtz' minnemedalje.

Anna Midelfart er i dag professor emeritus. Hun vokste opp i Tsjekkoslovakia, tok medisinutdanning i Norge og ble spesialist i øyesykdommer ved NTNU.

Medaljen er den høyeste utmerkelsen til Norsk oftalmologisk forening, som er en forening for øyeleger. Oftalmologi er det spesialfeltet innenfor medisin som behandler øyesykdommer.

Hjalmar Schiøtz (1850-1927) ble Norges første professor i øyesykdommer i 1901. Minnemedaljen som bærer hans navn, har følgende formål: «...utdeles uten hensyn til nasjonalitet, til påskjønnelse av fremragende vitenskapelig arbeid eller innsats til fremme av oftalmologien og Norsk Oftalmologisk Forening.»

I dag er Anna Midelfart professor emeritus ved Fakultet for medisin og helsevitenskap. I 1996 skrev hun altså historie da hun ble Norges første kvinnelige professor i oftalmologi.

I et intervju som Universitetsavisa gjorde med tsjekkiskfødte Anna Midelfart i 2006, kan vi lese at hun egentlig hadde tenkt å bli kjemiingeniør. Under Praha-våren i 1968 møtte hun medisinstudent Erik Midelfart fra Trondheim, som benyttet anledningen til å være turist i Praha. Året etterpå giftet de seg. Anna Midelfart fullførte kjemistudiene og fortsatte deretter på medisin. Dette igjen ble startskuddet for at NTNU i 1996 fikk landets eneste kvinnelige professor i oftalmologi.

Minnemedaljen bærer inskripsjonen: «Homo Bonus Solus Fit Medicus Bonus», som betyr: «Bare det gode menneske kan bli en god lege».

Også en annen kvinne fikk Hjalmar Schiøtz' minnemedalje i forbindelse med øyelegenes møte. Professor Emilia Kerty ved Universitetet i Oslo er ekspert på øyesykdommer og nevrologi.