300 millioner til Elgeseter gate 10

Styret i Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim har besluttet å investere 300 millioner i nytt treningssenter.

Det eksisterende bygget i Elgeseter gate 10 skal rives for å gjøre plass til et nytt bygg for helse- og sosialfag, samt treningssenteret som skal benyttes både av studenter og i undervisnings- og forskningsøyemed.

- Nå venter vi bare på at regjeringen foreslår å bevilge statens andel i prosjektet når statsbudsjettet for 2019 legges frem, sier administrerende direktør Audhild Kvam i Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (Sit) i en pressemelding.

De har vedtatt å investere 300 millioner i nytt treningssenter det planlagte flerbruksbygget i Elgeseter gate 10.

Statsbudsjettet presenteres 8.oktober. I budsjettet for 2017 ble bygget utelatt, selv om NTNU hadde håpet å få bevilget penger til det allerede da.

Også da rektor Gunnar Bovim ba statsråd Iselin Nybø om penger til bygget i revidert statsbudsjett ble det utelatt.

- Vi er selvsagt skuffet over at vi ikke kom med på revidert statsbudsjett, men har forståelse for de prioriteringene som er gjort. Våre forventninger om bevilgning på statsbudsjettet for 2019 er nå skyhøye, sa styreleder Nicholas Christiansen i Sit den gang.

Bygget er planlagt med et totalt areal på rundt 19.000 kvadratmeter, og skal i tillegg til treningssenteret også inneholde areal for utdanning og forskning for helse- og sosialfag, samt ha sosiale møteplasser og servering og arealer for studentfrivlligheten.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Sit skal eie en tredjedel av bygget som til daglig vil huse 2000 studenter, 200 ansatte og 2000 trenende.

Det nye treningsarealet blir over dobbelt så stort som Sit-senteret på Portalen ved Solsiden. Halvparten av Sit sin investering kommer fra oppsparte midler, mens den resterende halvparten tas opp som lån.