Etterlysning: Har noen et gammelt periodesystem?

- Vi leter etter gamle plansjer som er brukt ved NTNU eller i regionen. Er det noen som har gamle periodesystem for montering på vegg, eller som har en idé om hvor de finnes? Ta kontakt, oppfordrer Jonas Persson på NTNU.

Denne plansjen av periodesystemet er det eldste som er funnet ved NTNU. Dessverre er det i svært dårlig forfatning. Men kanskje noen kjenner til andre gamle periodesystem beregnet på oppheng?

Også NTNU feirer periodesystemets år i forbindelse med at det er 150 år siden det ble laget. Det pågår blant annet en utstilling om periodesystemet på Realfagbiblioteket. Der er det utstilt en plansje fra 1974.

- Jeg fant et periodesystem fra 1947 i de historiske lagrene til NTNU, men det er i svært dårlig forfatning, forteller Persson, som er fysiker og førstamanuensis ved NTNU.

Nå håper han noen har en gammel plansje liggende, enten i privat eie eller på NTNU et sted.

Først og fremst håper han å finne noen fra mellomkrigstida, men alt er av interesse. Det gamle fra 1947 kan heller ikke karakteriseres som gammelt. Persson har funnet ut at den eldste plansjen finnes i St. Andrews i Skottland. Den er fra 1885. Fra samme produsent finnes det også en plansje i Kyoto fra 1893.

Å finne noen som er laget før 1924, har han liten tro på. Det var da The National Bureau of Standards utformet en standard for det periodiske system. Dette ble det første periodesystemet som ble laget for bruk i klasserom, trykket opp og solgt.

- Etter 1924 burde det finnes en variant av det periodiske system, enten ferdigtrykt eller at noen laget det selv, håper han.

Alt er av interesse, enten det er brukt av de institusjonene som i dag heter NTNU, i skolene eller i regionen. Også plansjer i dårlig forfatning, er Jonas Persson interessert i.

- Siden Det periodiske system er et slikt vitenskapelig ikon, er det interessant å bevare disse plansjene, få å et inntrykk av hvordan de er brukt gjennom tidene og hvordan de så ut.

Er det noen som kan hjelpe Jonas Persson? Ta kontakt med ham på følgende e-post:

Jonas.persson@ntnu.no

LES OGSÅ: Kjemikernes bibel fyller 150 år

LES OGSÅ: Hun bidro enormt, han fikk nobelpris

Slik feirer NTNU periodesystemet

I 2019 er det 150 år siden Det periodiske system ble laget. FN har erklært 2019 for periodesystemets år. Det er en rekke arrangementer land og strand rundt. Dette skjer i regi av NTNU:

• Annette Lykknes (sammen med Brigitte Van Tiggelen) er redaktør på ei internasjonal bok om kvinnene bak periodesystemet, som kommer ut i august.
  • Utstilling på Realfagbiblioteket om periodesystemet (Annette Lykknes, Jonas Persson, Per-Odd Eggen, Lise Kvittingen, Ingeborg Berg).
  • Stjernestøv – kjemi i farta; omreisende undervisingsopplegg om grunnstoffene og periodesystemet som skal besøke skoler i Trøndelag i løpet av våren (mai og juni).
  • Barneuniversitetet og VitenLunsj 2/3; sanselig foredrag om periodesystemet og grunnstoffene ved Unni Eikeseth
  • 2/4 Frokostmøte: Kvinnene bak naturens viktigste system, foredrag Annette Lykknes, ledet av Unni Eikeseth
  • 7/5 Jonas Persson har foredrag om grunnstoffet gull på Realfagkonferansen
  • Annette Lykknes og Unni Eikeseth jobber også med ei populærvitenskapelig bok om grunnstoffene og periodesystemet, som skal komme ut på Museumsforlaget i høst.
  • Se ellers nettsidene til NTNU: https://www.ntnu.no/web/periodiske-system/aktiviteter
  • Kilde: Unni Eikeseth, Institutt for lærerutdanning, NTNU
Førsteamanuensis Jonas Persson Instiutt for fysikk 161012