Rektor Anne Borg: - Tid for konsolidering

- Nå må vi ta ned de ballene som er oppi lufta, sier Anne Borg. Hun er tydelig på at reformtakten skal ned med henne som rektor.

Til våren legger Anne Borg ut på instituttvandring for at ansatte skal bli bedre kjent med henne. Fredag kveld ønsket hun velkommen til rektors julebord.

- Rektor ved NTNU, Anne Borg: Når, og på hvilken måte, vil NTNU-folket merke at du nå kan fjerne «konstituert» fra jobbtittelen din?

- Jeg håper de kan merke det allerede på mandag når jeg signerer ting. Men hovedforskjellen mellom å være konstituert og å ha et 5-årig perspektiv er at du kan tenke lenger fram. Som konstituert kan du ikke sette i gang ting som binder opp etterfølgeren. Så har jeg tenkt at ut på nyåret så vil jeg, selv om jeg kjenner NTNU godt, legge ut på en instituttrunde. Selv om jeg føler at jeg kjenner institusjonen godt, er det ikke sikkert at folket der ute kjenner meg like bra.

- Hva sa du til intervjuerne som gjorde at du ble innstilt på topp, tror du?

- Jeg tror jeg greide å formidle at jeg ønsker å jobbe for NTNUs beste.

- Nå skal ballene landes

- Din forgjenger ble, med rette eller urette, kritisert for å være for mye utenriksminister, altså opptatt av hva som foregår utenfor NTNU? Hvor vil ditt hovedfokus være?

- Jeg synes vel at Gunnar var mye ute, men han var også mye på plass innad. Vi har en del store oppgaver framover, fusjonen er tre år gammel men enda gjenstår mye arbeid ute i institusjonen for å ta ut synergieffektene av det – og vi skal gjennomføre campusutvikling. Vi må lande de ballene som er i lufta. Det er mye press på organisasjonen. Min jobb er å være tett på de prosessene som pågår. Samtidig er det viktig at rektoren må ha en ekstern rolle, det må jeg sørge for å balansere.

- Ta ned ballene som er i lufta, sier du. Kommer du til å sparke opp baller selv?

- Det behøver jeg tid til å tenke på. Ting som jeg er opptatt av, er hvordan vi tar innover oss utviklingen i samfunnet og behovet for bærekraftig utvikling i bredt format. Dette blir bare viktigere og viktigere.

- Vi må lære av konfliktene

- NTNU har vært ridd av dype personkonflikter i lang tid. Hvordan kan du som rektor bidra til å bilegge stridigheter?

- Det er et stort spørsmål. Vi må lære av de konfliktene vi har hatt og hvordan vi rigger oss for å oppdage og håndtere tilløp til slike konflikter på et tidligere tidspunkt. Vi også må foreta evalueringer av de sakene vi har hatt.

- Blir det mer fokus på konsolidering og mindre på reformarbeid med deg som rektor?

- Jeg tror vi som organisasjon er inne i en konsolideringsfase nå. Men vi må heller ikke bli for tilbakelente, vi må være framoverlent i forhold til den faglige aktiviteten.

- Den formuleringen var ikke god

- Under sist styremøte lot enkelte seg provosere av hva som oppfattes som ansatte ved NTNU skulle ha manglende endringsvilje. Hva tenker du om det?

- Jeg tenker at den formuleringen ikke var god. Våre ansatte opplever et gjennomgående høyt press, står i endring, og er vant til det. Jeg opplever også at vi som institusjon har evne til det.

- Du er tilsatt for 5,5 år. Om du skulle ta ytterligere en periode vil du ha passert 70. Er det aktuelt for deg å gå for forlengelse?

- Jeg har sagt at jeg kommer til å jobbe i hvert fall til jeg er 70. Men enn det verken kan eller vil jeg si.

- Nå blir det fest, med deg som rektorvert. Hvor bra kjennes det?

- Jeg gleder meg veldig. Jeg er ydmyk for at det er en stor oppgave. Jeg har et stort hjerte for NTNU.

Berit Kjeldstad, Tor Åsmund Evjen, Anne Borg