Ansatt ved UiB fikk sparken

En vitenskapelig ansatt ved UiB er oppsagt på grunn av uakseptabel oppførsel.

UiB-rektor Dag Rune Olsen sier tidligere tiltak ikke har gitt effekt. Forskerforbundet bestrider oppsigelsen.

– Den bakenforliggende årsaken er uakseptabel oppførsel, som kan karakteriseres som innenfor metoo, sier Dag Rune Olsen, rektor ved Universitetet i Bergen, til  Khrono.

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet et ekstraordinært styremøte 12. juni. Oppsigelse av den ansatte var eneste tema på møtet.

Ifølge Khrono skal det være snakk om en flere år gammel sak, som nå er kommet opp igjen. Forrige gang fikk den ansatte en advarsel.

– Det har vært iverksatt tiltak på et tidligere tidspunkt som ikke i tilstrekkelig grad har gitt ønsket effekt, sier Dag Rune Olsen til avisa.

Dag Rune Olsen vil ikke kommentere hvor den uakseptable oppførselen fant sted, eller om den var rettet mot studenter eller ansatte.

Forskerforbundet bestrider oppsigelsen og vil klage saken inn for universitetsstyret og videre i rettsystemet hvis det blir nødvendig.

Den oppsagte ansatte er medlem i Forskerforbundet.

– Jeg kan ikke gå i detaljer nå, men vi mener at det vedkommende er beskyldt for er langt ifra oppsigelsesgrunn. Dette er en viktig prinsippsak, sier leder Steinar Vagstad til Khrono.