Ikke sikker på at det er de beste underviserne som får økt status
Det er ikke sikkert det er de gode underviserne som vil tjene på et meritteringssystem, skriver Dagbladets kommentator.
NTNUs Bassam Hussein kom på topp ti-lista til Morgenbladet over Norges mest fantastiske forelesere. Lek, involvering og aktiv læring er viktige elementer når han underviser. Vil han ende opp som "merittert underviser" når NTNUs system er på plass?
Kristoffer Furberg
«Tanken er vakker. Men iveren etter å premiere den dedikerte underviseren skaper et eget tåkesyn», skriver Inger Merete Hobbelstad i en kommentar i Dagbladet.
Og advarer:
«Tiltakene som nå blir satt ned på papirene, kan komme til å premiere andre enn de gode lærerne, for noe annet enn god undervisning, og ta oppmerksomheten vekk fra, nettopp, undervisningen.»
Belønnes for orden i papirene
I kommentaren peker hun på at det som skjer mellom studenter og foreleser, er vanskelig å observere og vurdere. Og siden dokumentasjon er påkrevd for å bli en «merittert underviser», kan man ende opp med å gjøre stas på helt andre undervisere enn de aller beste.
Hobbelstad har sett på de kravene som listes opp og er betenkt over at det som belønnes er å ha papirene i orden. Er man en engasjerende, oppmerksom og formidlende kraft på podiet, er det ikke sikkert man ender opp med tittel og høyere lønn.
«Det er ikke å være en glimrende underviser, det er å kunne presentere seg selv som en glimrende underviser overfor kollegaer og overordnede som aldri har sittet i auditoriet ditt. Det gjør det viktigere å ha en upåklagelig sammentømret teoretisk overbygning over det du gjør, enn å være trygg, levende og smidig i møte med studenter med ulike forutsetninger og behov», skriver hun i Dagbladet.
Dagbladet-kommentatoren viser også til NTNUs professor Johannes Skaar, som til Morgenbladet sier at det ikke ville gitt noen mening for ham om å søke om å få status som merittert underviser. Han har ikke pedagogikkkurset som kreves.
LES OGSÅ UAs INTERVJU MED DYKTIGE UNDERVISERE:
De elsker å undervise, men er uenige i hva slags belønning de bør få
Meritteringssystemet kan føre til mer byråkrati, nepotisme og en innsmigrende holdning overfor studentene, advarer Inger Merete Hobbelstad i sin kommentar i Dagbladet - og konkluderer:
«Den som vil finne ut om noen er utmerket, kan komme til å finne ut noe helt annet. Mens de utmerkede tvinges til å bruke mindre tid på det de utmerker seg i.»
LES OGSÅ: Slik vil Isaksen belønne de beste underviserne