Svikt i interne rutiner gjorde at nesten 500 brukere fikk slettet data under en automatisk Windows 10-oppgradering. Planen var å oppgradere et fåtall av PC-ene, men feilen gjorde at 485 datamaskiner fikk full oppgradering. De berørte mistet data som var lagret lokalt, mens informasjonen som var lagret på NTNUs fellesområde overlevde operasjonen.
- Jeg mistet alt jeg hadde lagret på datamaskina. Det var en veldig ubehagelig opplevelse, sier stipendiat Deniz Akin ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier.
Får utsatt PhD-innlevering
Hun forteller hun var veldig sint og fortvilt da dette skjedde i slutten av juni. Mye arbeid var plutselig forsvunnet: Det hun hadde lagret på skrivebordet, EndNote-biblioteket, det hun hadde skrevet samme dag, forelesningsnotater, presentasjoner – for å nevne noe.
Også en kollega av henne fikk dataene slettet på samme måte.
IT-avdelinga har prøvd så godt de kunne å innhente de slettede dataene. De sendte 16 disker til et eksternt spesialselskap som greide å reparere tre. Dataene på Akins PC er imidlertid tapt for alltid.
NTNU har gitt henne kompensasjon i form av at hun kan bruke lengre tid på avhandlingen. Egentlig skal den innleveres om ei uke, men nå får hun et par uker ekstra til å fullføre den.
- Ikke alle er dataeksperter
I ettertid forteller hun at hun har roet seg ned og fordøyd det hele. Hun skryter av den hjelpa hun fikk fra fakultetets IT-ansatte, og at de var forståelsesfulle og tålmodige selv om hun var sint og opprørt.
Nå håper hun informasjonen blir bedre når slike oppdateringer skal finne sted.
- Ikke alle er dataeksperter. Derfor er det viktig å få informasjon om hvilke data som er i faresonen ved slike oppgraderinger og hvordan vi kan lagre viktige data på en forsvarlig måte, sier hun.
IT-sjef Håkon Alstad forteller at hvis dette hadde vært en planlagt oppgradering, så ville man fått beskjed på forhånd. Nå har IT-avdelinga tatt lærdom av denne uheldige saken og endrer rutinene. Ved full oppdatering i framtida skal IT-ansatte møte opp og være til stede foran PC-en. Informasjonen skal også bli bedre, og de skal også sørge for at lokale data på det området som heter «Mine dokumenter» blir tatt vare på.
Dyr tabbe
- Dette var en ekkel sak for oss. Det er tragisk når vitenskapelig arbeid forsvinner på denne måten, sier han.
Alstad gir ros til alle de IT-ansatte som han mener gjorde en kjempejobb for å prøve å rette opp skadene.
- De gjorde en utrolig innsats. Det fine var at IT-enheter sentralt og IT-ansatte ved fakultetene jobbet så godt sammen. Det lover godt for framtidige utfordringer, sier han.
IT-sjefen opplyser at han ikke foreløpig har en oversikt over hva fadesen har kostet NTNU, men anslår at bruken av spesialselskapet vil koste cirka 200 000 kroner.