IT-fadese gjorde at hun mistet all data på PC-en

Deniz Akin må bruke lengre tid på PhD-avhandlingen etter at NTNUs IT-avdeling i sommer slettet viktige data på PC-en hennes.

Deniz Akin opplevde alles mareritt: Fikk slettet alt på den lokale datamaskina rett før hun skal levere PhD-avhandlingen.
Publisert
Håkon Alstad er NTNUs IT-sjef.

Svikt i interne rutiner gjorde at nesten 500 brukere fikk slettet data under en automatisk Windows 10-oppgradering. Planen var å oppgradere et fåtall av PC-ene, men feilen gjorde at 485 datamaskiner fikk full oppgradering. De berørte mistet data som var lagret lokalt, mens informasjonen som var lagret på NTNUs fellesområde overlevde operasjonen.

- Jeg mistet alt jeg hadde lagret på datamaskina. Det var en veldig ubehagelig opplevelse, sier stipendiat Deniz Akin ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier.

Får utsatt PhD-innlevering

Hun forteller hun var veldig sint og fortvilt da dette skjedde i slutten av juni. Mye arbeid var plutselig forsvunnet: Det hun hadde lagret på skrivebordet, EndNote-biblioteket, det hun hadde skrevet samme dag, forelesningsnotater, presentasjoner – for å nevne noe.

Også en kollega av henne fikk dataene slettet på samme måte.

IT-avdelinga har prøvd så godt de kunne å innhente de slettede dataene. De sendte 16 disker til et eksternt spesialselskap som greide å reparere tre. Dataene på Akins PC er imidlertid tapt for alltid.

NTNU har gitt henne kompensasjon i form av at hun kan bruke lengre tid på avhandlingen. Egentlig skal den innleveres om ei uke, men nå får hun et par uker ekstra til å fullføre den.

- Ikke alle er dataeksperter

I ettertid forteller hun at hun har roet seg ned og fordøyd det hele. Hun skryter av den hjelpa hun fikk fra fakultetets IT-ansatte, og at de var forståelsesfulle og tålmodige selv om hun var sint og opprørt.

Nå håper hun informasjonen blir bedre når slike oppdateringer skal finne sted.

- Ikke alle er dataeksperter. Derfor er det viktig å få informasjon om hvilke data som er i faresonen ved slike oppgraderinger og hvordan vi kan lagre viktige data på en forsvarlig måte, sier hun.

IT-sjef Håkon Alstad forteller at hvis dette hadde vært en planlagt oppgradering, så ville man fått beskjed på forhånd. Nå har IT-avdelinga tatt lærdom av denne uheldige saken og endrer rutinene. Ved full oppdatering i framtida skal IT-ansatte møte opp og være til stede foran PC-en. Informasjonen skal også bli bedre, og de skal også sørge for at lokale data på det området som heter «Mine dokumenter» blir tatt vare på.

Dyr tabbe

- Dette var en ekkel sak for oss. Det er tragisk når vitenskapelig arbeid forsvinner på denne måten, sier han.

Alstad gir ros til alle de IT-ansatte som han mener gjorde en kjempejobb for å prøve å rette opp skadene.

- De gjorde en utrolig innsats. Det fine var at IT-enheter sentralt og IT-ansatte ved fakultetene jobbet så godt sammen. Det lover godt for framtidige utfordringer, sier han.

IT-sjefen opplyser at han ikke foreløpig har en oversikt over hva fadesen har kostet NTNU, men anslår at bruken av spesialselskapet vil koste cirka 200 000 kroner.

LES OGSÅ: Knirkefri IT-overgang etter fusjonen
LES OGSÅ: Feil på dataserver skaper trøbbel for NTNU-ansatte
LES OGSÅ: Fusjonsskrekken: Får de ansatte lønn?
LES OGSÅ: Ofrer lokal service for å spare penger