NTNU i hundre:

Klart for nye blikk på gamle skatter

Ekspertisen på NTNU Vitenskapsmuséet har møblert om i Hovedbygget, satt i stand gamle skatter og hentet frem historier om dem som har preget bygget. Slikt blir det flere mindre utstillinger av.

Publisert Sist oppdatert
Gjør klart-. Fra venstre: Utstillingsarkitekt Marit Sørumgård, grafisk designer Elin Sandbakk, Geir Lian, Jan Lervik, Raymond Sterten og Ørjan Isaksen fra driftsavdelingen.
Nytt liv. I nypussede glassmontre skinner nyrenoverte instrumenter av gammel årgang.
Lang historie. 100 år på Gløshaugen -starten vises i tekst og bilder i andre etasje på Hovedbygget.

De siste dagene har et kobbel med blåkledte, praktisk anlagte ansatte fra Seksjon for drift og logistikk båret møbler, hengt opp bilder og transportert montere. Gamle instrumenter, firma- og fakultetspresentasjoner har fått nye adresser.

Alt under kyndig veiledning av utstillingsarkitekt Marit Sørumgård, som gleder seg over at utstillingen om bygget i bygget tar form nå, når det stunder mot 100-årsfeiring. Hun forklarer at dagens NTNU har fått plass i første etasje. Der kan folk se presentasjoner av alle fakultetene, Vitenskapsmuséet, Universitetsbiblioteket, sentrene for fremragende forskning.

- I andre etasje har vi plassert historikken, med foto og tekster om bygget og fortellingene om hvordan selve hovedbygningen ble til, forklarer Sørumgård.

Professor i historie Kerstin Gjesdal Noachs har skrevet om bygget, mens stipendiat Øystein Ekroll har skrevet om dekorasjonene i bygget.

- Det finnes enormt med dekorasjoner her, sier Sørumgård, og slår ut med armene mot hvelvingen over inngangen til UBiT.

Det var kunstneren, Martin Enevold Tømt, som i sin tid smykket ut deler av Hovedbygget med sine malerier. I den rikt dekorerte buen over inngangen står det ”per aspera ad astra”, som en del av motivet. Det betyr ”gjennom motgang mot stjernene”. Tømt, som var født i 1878 i Askim, har smykket ut en rekke kirker og offentlige bygg i Norge. Han var i sin tid lærer ved Statens Håndverk- og Industriskole, og stifter og leder av skolen for Norsk Prydkunst.

I rådssalen har også en rekke av NTNUs malerier fått nye vegger å henge på. De eldre firmapresentasjonene som i en årrekke har hatt oppstilling i passasjen, er flyttet opp i tredje etasje. Nye bord, nye sofaer og nye interiørgrep gjør inngangen til salen mer innbydende enn før. I nypussede glassmontre skinner nyrenoverte instrumenter av gammel årgang, etter å ha vært til behandling hos prosjektmedarbeider Mona Ødegården ved VM.

Den lille blåkledte hæren fra driftsavdelingen jobber med å finne riktig høyde og plassering for fotomontasjene som grafisk designer Elin Sandbakk har laget. Billedmaterialet er det NTNUS egen husfotograf Mentz Indergaard som har gått gjennom. Plansjene strekker seg langs murveggene og forteller for eksempel fra arkitektkonkurransen i 1902:

”Etter en gjennomgang av de premierte utkastene kom Bredo Greves tredjepremieforslag ”Vis á vis Domkirken best ut. Det dominerende midtpartiet fremsto med klare referanser til Nidarosdomen”.