Professoren i sosiologi er opptatt av hva det egentlig koster en organisasjon eller bedrift å privatisere tjenester eller skifte ut innarbeidete systemer. Han er inspirert av Nobelprisvinner Oliver Williamsons transaksjonskostnadsteori. Der er poenget at man ikke utelukkende ser på prisen kunden betaler for varen, men de totale kostnadene.
- Vi som underviser, skriver jo ikke timer. Det er slik at man systematisk ikke tenker på den tiden faglærerne bruker. Overgangen til Fronter vil genere mer tid, irritasjon, frustrasjon og demotivasjon. Dermed blir kostnadene formidable, slår han fast.
Tid er penger
Da NTNU besluttet å gå over til Fronter, ble antakelig ikke byttekostnadene tatt med i vurderinga. Slik UA fortalte i går, har Itslearning klaget på avgjørelsen fordi de mener NTNU har gjort formelle feil som slo fordelaktig ut for Fronter.
Det er svært vanskelig å beregne hva byttekostnadene vil være ved å skifte ut Itslearning med Fronter, men det vil kreve opplæring av studenter og ansatte og arbeidsinnsats for å få det nye systemet opp og stå. Et argument for ikke å innkalkulere byttekostnader, er at det hindrer fri konkurranse. Nye leverandører slipper ikke til fordi kostnadene blir for store.
Aksel Tjora mener derimot at hvis man skal bytte et system, skal det nye systemet være veldig mye bedre enn det gamle for å forsvare de store kostnadene ved et skifte.
- Det sprøe med anbudstenkning, er at anbud er veldig kostnadskrevende. Bare tenk på hvor mye tid som allerede er brukt på å vurdere de to systemene. Dette handler om juss, og det er OK å fremme konkurranse i IT-bransjen, men da må alle kostnadene med. UA skriver at byttekostnadene anslås å være på rundt 10 millioner kroner. Antakelig er de mye høyere, mener han.
Endrer det som fungerer
Hans betraktning er at IT-avdelingen ikke forstår hvilken tilnærming faglærerne har til slike læringsplattformer.
- De misforstår. De tror vi er opptatt av systemet som sådan. Det er vi ikke. Vi bryr oss ikke, vi vil bare at det skal fungere. De fleste synes Itslearning er greit, ikke fantastisk. Men vi har vent oss til det.
- Vi har sluttet å bruke Innsida
Det som derfor er viktig, ifølge Tjora, er brukergrensesnittet. Systemet bør være så godt at faglærerne slipper opplæring. Et eksempel han trekker fram, er NTNUs interne tjeneste, Innsida.
- Den er så dårlig at vi må ha opplæring. Det har ført til at mitt institutt har sluttet å bruke Innsida for å spre informasjon. De av oss som underviser og forsker, vil nødig gå på opplæring. Vi vil heller ha en gradvis forbedring av det vi har.
Og smeller til:
- For de aller fleste som underviser, er det helt absurd at NTNU skal kjøpe inn et nytt system framfor nettopp å forbedre det vi har. Bare tenk på all den irritasjonen dette skaper. NTNU bør konsentrere seg om undervisning og forskning, kjerneaktiviteten, framfor å bytte ut systemer som allerede fungerer.