Mutter åpner Europa-turne i Trondheim

Anne-Sophie Mutter mottok sitt æresdoktorat ved NTNU søndag. Samtidig startet Mutter og TrondheimSolistenes Europa-turné.

Publisert Sist oppdatert
Anne-Sophie Mutter og TrondheimSolistene øver før konsert.
NTNUs rektor Torbjørn Digernes og Anne-Sophie Mutter møttes før festmiddagen.
Etter åpningen av Europa-turneen søndag kveld overrakte NTNU-rektor Torbjørn Digernes ring og diplom til fiolinvirtuos Mutter som er de formelle bevisene på hennes æresdoktorat ved NTNU.

TrondheimSolistene har siden 1997 samarbeidet med Anne-Sophie Mutter. De har turnert sammen og spilt inn CD-er. Søndag startet en ny Europa-turné. Etter konserten i Trondheim, med urpremiere på en nyskrevet fiolinkonsert av André Previn, fortsetter turneen til konsertscener i Tyskland, Sveits, Danmark, Norge og Sverige.

TrondheimSolistene består av nåværende og tidligere musikkstudenter fra NTNU.

Enorm inspirasjon

For TrondheimSolistene og musikkutdanningen ved NTNU er Anne-Sophie Mutter en enorm inspirasjon. Hun har bidratt til å løfte de unge musikerne og gitt dem uvurderlig profesjonell erfaring gjennom turneer og innspillinger.

På bakgrunn av dette valgte NTNU i 2010 å utnevne Anne-Sophie Mutter til æresdoktor ved universitet. På grunn av travelt program for Mutter skjer den formelle overrekkelsen nå, i forbindelse med åpningen av Europa-turneen.



Anerkjennelse av kunsten

- Hva betyr det for deg å bli utnevnt til æresdoktor?

- Det er en stor ære og anerkjennelse for musikkens betydning generelt, og jeg er bevisst på at jeg er én av mange musikere som forsøker å bidra til å være nyttig i samfunnet. Jeg blir svært berørt når én av oss får en slik vidunderlig anerkjennelse, fordi det får det til å skinne et lys over en ofte oversett, men viktig del av vår eksistens: åndelighet, muligheten til kunstnerisk utøvelse og muligheten til kommunikasjon på tvers av landegrenser, språk og religion, sier Anne-Sofie Mutter. For henne er denne anerkjennelsen å anerkjenne kunsten i sin helhet. Hun tror mange musikere er bevisst på at de har en oppgave i det å bringe lys inn i menneskers liv.

Som «1001 natt»

Man kan spørre seg hvordan en virtuos i verdensklasse og et kammerorkester bestående av musikkstudenter og unge musikere fra Trondheim, fant på å samarbeide. Fiolinisten må lete litt i hukommelsen: Tilbake i 1997 krysset Mutter og TrondheimSolistene turnéspor i Europa, og flere steder hørte Mutter rosende omtale av det talentfulle kammerorkesteret. Hun ble nysgjerrig og tok kontakt. Det resulterte i en turné to år senere, som kulminerte i en innspilling av Vivaldis ”Fire årstider”.

- Det husker jeg som om det var i går! Det var i København, det var fabelaktig, forteller Mutter.

Innspillingen er skattet av musikkelskere og har solgt i hele 750 000 eksemplarer.

- Hva er det med nettopp denne innspillingen og tolkningen som gjør den så populær?

- Den er litt som ”1001 natt”, den er som et evigvarende eventyr med mange lag. Verket har så mange detaljer, så mange farger, så mye mystikk i seg at du utforsker den på nytt hver gang du åpner denne musikalske boken. Den blir aldri kjedelig, verken å høre på eller å spille, forklarer hun.

”De fire årstider” har blitt et signaturverk for konstellasjonen Mutter og TrondheimSolistene og står også på turnéprogrammet også denne gangen. Turneen inneholder dessuten urpremiere på en fiolinkonsert av André Previn, spesialskrevet for Mutter og TrondheimSolistene, i anledning turneen og overrekkelsen av æresdoktoratet. Previn er Mutters tidligere ektemann, og både hun og TrondhemSolistene ser frem til å turnere med det nyskrevne bestillingsverket.



Suksess er ikke målet

Storytelling, det å gi musikken farge og innhold, er noe Mutter er opptatt av når hun plukker ut musikere til talentutvikling gjennom Mutter Foundation i Tyskland.

- Jeg prøver å finne unge musikere som har sterke meninger og egne ståsted. Faren er at man ønsker å bli elsket og følger en trygg oppskrift på suksess. Men suksess er ikke målet. Målet må alltid være å komme under huden, stille spørsmål, gjerne sjokkere, ikke være opptatt av å behage. Det er det jeg legger i storytelling. Vi trenger unge musikere som våger å riste publikum ut av sin komfortsone. Så kan folk elske det eller hate det. Ingenting er verre en likegyldighet, understreker Mutter.



Fruktbar dynamikk

- Finner du slike musikere i TrondheimSolistene?

- De har evne til å sitte fremme på kanten av stolen. Det er ikke alltid behagelig, men det er bra for musikken! Det er et godt utgangspunkt. Hovedsaken er at når vi møtes er det alltid høy standard på musiseringen. Det er et fruktbart samarbeid, og de har en frisk måte å spille på. Det liker jeg. Og systemet med at det hele tiden skiftes ut folk i orkesteret, gir dynamikk og god flyt. Så lenge Øyvind (kunstnerisk leder Øyvind Gimse, journ. anm.) holder et godt øye med hvem som tas inn - og det gjør han - utvikler orkesteret seg.



Som æresdoktor ved NTNU er Mutter i selskap med mange store navn som på ulike måter har tilført fagmiljøene ved universitetet inspirasjon og kunnskap. Noen av dem gir gjesteforelesninger.

- Vil framtidige studenter få oppleve deg i undervisning?

- Hvis tiden tillater det, senere i livet, når jeg spiller mindre og har mer tid til å prate; Gud vet når det blir! - vil jeg gjerne komme tilbake.



Streng solist

Cellisten Cecilie Koch har vært med i TrondheimSolistene siden 1998. Dette er hennes tredje turne med Anne-Sophie Mutter, og hun gleder seg. Men det er også knyttet stor spenning rundt søndagens turnépremiere, og forberedelsene er intense.

- Anne-Sophie Mutter er utrolig disiplinert og streng. Hun vet hvordan hun vil ha det og firer ikke på kravene. Det krever at alle er maksimalt skjerpet. Jeg håper og tror at vi alltid er det, men hun får oss nok til å strekke oss ytterligere, sier Cecilie Koch.

- Det å spille med en musiker i dette formatet gir mye, og samarbeidet med Mutter har bidratt til å bygge opp TrondheimSolistenes renommé internasjonalt, sier Koch. Hun valgte i sin tid å studere ved NTNU på grunn av gode lærekrefter og mulighetene som TrondheimSolistene kunne gi. Nå er hun fast ansatt i Trondheim Symfoniorkester. Høsten står imidlertid i TrondheimSolistenes tegn, og spenningen rundt urpremieren ligger i luften.