Nasjon på leirføtter trenger kunnskap

Norge er en nasjon på leirføtter. Derfor er det alvorlig at bygningsbransjen mangler kunnskap om geoteknikk. NTNU-professor Vikas Thakur tar e-læring i bruk for å avhjelpe situasjonen.

- Jeg har stor sans for e-læring. Den er effektiv, tilgjengelig, lik for alle og klimavennlig, sier Vikas Thakur.
Publisert Sist oppdatert

- Jeg kom til Norge fordi det finnes mye, avansert kunnskap om geoteknikk her. Etter hvert oppdaget jeg at den ikke er godt nok spredt til aktørene i bygningsbransjen. Det ønsket jeg å gjøre noe med, forteller Thakur.

Fra Ålesund

Dermed søkte han Norgesuniversitetet om midler til prosjektet «Fleksibel læring i grunnleggende geoteknikk». Prosjektet er en nasjonal satsing med seks partnere fra UH-sektoren og sju fra arbeidslivet. Thakur har selv lang fartstid fra Vegvesenet, og kom nylig til NTNU fra Høgskolen i Ålesund. Han har fortsatt en professor II-stilling der. E-læringsprosjektet skjer med andre ord i beste fusjonsånd. Det skal utvikle e-moduler for undervisningsopplegg på henholdsvis 5, 7,5 og 10 studiepoeng. E-læringsressursene vil bli gratis tilgjengelig for alle, og ambisjonen er å lansere dem neste år.

De inkluderer tema som jordegenskaper, felt- og laboratoriearbeid, geotekniske konstruksjoner, beregningsmetoder og anleggsgeoteknikk. Budsjettet er på to millioner kroner.

Tilgjengelig for alle

- Jeg har stor sans for e-læring. Den er effektiv, tilgjengelig, lik for alle og klimavennlig, sier Thakur. Han har praktisert metoden flittig i Ålesund, og er således en ivrig mooc-ambassadør.

Thakur poengterer at alle har behov for kompetanseutvikling, og at kunnskap om grunnforhold er fundamentalt for bygningsindustrien. Skredet under Skjeggestad-brua i forrige måned er et illustrerende eksempel:

- Vi ser svært sjelden ulykker på grunn av feilberegninger i konstruksjoner, men bergingeniører må ha basiskunnskap om grunnforhold, påpeker han.

Thakur gleder seg over at næringslivet har vist stor interesse. De står for halvparten av finansieringen.

- Det jeg liker aller best med prosjektet, er samarbeidet. Partnerne ønsker å bruke det i sin interne opplæring, og som en pilot for videre samarbeid over samme lest, forteller han.

Ukjent finansieringskilde

Norgesuniversitetet er en relativt godt bevart hemmelighet under Kunnskapsdepartementet. Thakur anbefaler det gjerne til andre som finansieringskilde:

- Jeg har erfart at mange på NTNU ikke vet om Norgesuniversitetet. I fjor mottok de 141 søknader. 24 ble innvilget, blant annet vår. Jeg deler gjerne erfaringene mine med andre NTNU-ansatte, sier Thakur. Selv fikk han høre at det mest interessante med søknaden var det store antallet partnere.

Før han kom til NTNU, var Thakur delprosjektleder på et 40-millionersprosjekt om naturfarer. Interessen for geoteknikk har han heimefra, fra Raipur i India. Mastergraden sin har han fra Mumbai. Der er også grunnforholdene dårlige, men ikke så dårlige som i Norge

- Jeg lærte at Norge har et avansert geoteknikk-miljø, derfor søkte jeg meg hit. Nå vil jeg gjerne at flest mulig skal lære at det er best å hindre årsaken som kan utløse skred. Behovet for slik kunnskap øker både på grunn av klimaendringer, fordi byggeaktivitet foregår på stadig dårligere grunn, og fordi reglene blir strengere.

13 partnere

E-læringsprosjektet blir ledet fra Høgskolen i Ålesund. I tillegg deltar Høgskolene i Bergen, Sør-Trøndelag og Østfold, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, NTNU, Norges vassdrags- og energidirektorat, Jernbaneverket, Statens vegvesen, Norsk geoteknisk forening, Norges geotekniske institutt, Multiconsult og Næringslivsringen. Sistnevnte er en sammenslutning av mer enn 60 bedrifter i bygningsbransjen.