Nifu: Studentene mener sammenslåing av skoler ikke har økt utdanningskvaliteten

Det er ingen tegn til at masterstudenter fra fusjonerte læresteder har blitt mer tilfreds med utdanningen, ifølge Nifu.

NTNU i Ålesund
Publisert

Et av målene med sammenslåingen av høgskoler og universiteter, som fulgte av Strukturmeldingen i 2015, var å bedre utdanningskvaliteten. Det har ikke skjedd, ifølge en analyse fra Nordisk institutt for forskning på innovasjon, forskning og utdanning (Nifu), skriver Khrono.

For nyutdannede masterstudenter som studerte i perioden 2017–2021 på fusjonerte læresteder, er mindre tilfreds med utdanningskvaliteten nå sammenlignet med tidligere, ifølge undersøkelsen.

Forskerne har sett på studentenes vurdering av utdanningens faglige innhold, undervisning, tilbakemelding og veiledning, og utdanningens relevans for arbeidslivet. Analysen er basert på data fra Kandidatundersøkelsen som Nifu gjennomfører blant studentene.

Ingen tegn på positive effekter

Konklusjonen er at det ikke finnes noen tegn til at strukturreformen har hatt positive effekter på hvordan studentene opplever utdanningskvaliteten.

Ifølge nestleder Simen Oftedahl i Norsk studentorganisasjon (NSO) skyldes noe av nedgangen et tap av identitet og fellesfølelse blant studentene ved fusjonerte læresteder.

– Når du blir en del av noe som ikke føles verken nært eller kjent, så får man en identitetskrise, både blant studenter og ansatte. Det må prioriteres å bygge en felles institusjonsidentitet, på tvers av by og campus, sier han.