NTNUs datasystemer kneler

Langvarig datatrøbbel forsurer hverdagen til NTNUs ansatte

IT-sjef Håkon Alstad forteller at flere brukere gjør at systemet går i stå.
Publisert Sist oppdatert

I dag har problemene toppet seg for mange, og både faglærere og administrativt ansatte er rammet. En av faglærerne skriver i en e-post til UA:

«Selv har jeg prøvd siden kl. 8:11 i dag på å komme meg inn på hjemmeområdet mitt for å forberede undervisning, men jeg får jo ikke tak i PowerPoint-presentasjonene mine. Og nå er klokka 10:22... Og hvis store deler av de vitenskapelig ansatte har det slik, da er det ikke så effektive dager på Dragvoll akkurat.»

Tre timer etter første forsøk, greide faglæreren å komme seg inn på hjemmeområdet. Da var klokka litt over 11.

Det skal være hjemmeområdet det er problemer med. Hovedproblemet er de lokale lagringsområdene. Datatrøbbelet skal ha vært ekstra ille i dag, men har pågått i to uker.

UA har snakket med flere ansatte som er frustrert over at de ikke får gjort jobben sin. Ansatte får ikke brukt saksbehandlerverktøyet ephorte, studenter blir rammet fordi de ikke får svar på søknader om permisjon, utveksling og innpassing av ekstern utdanning - for å nevne noe.

Forskere skal ha mistet forskningsdata som ikke er blitt lagret, det har vært trøbbel med å få avholdt disputas og i noen tilfeller har folk latt være å dra på jobb. De har rett og slett ikke sett poenget med å dra på arbeid når de uansett ikke får gjort jobben sin.

Står og stamper

IT-sjef Håkon Alstad bekrefter at de har hatt store problemer. Årsaken er at datasystemet kneler som følge av flere brukere i kjølvannet av fusjonen. Systemene skulle i utgangspunktet ha håndtert flere brukere, men nå er grensa nådd og da presses teknologien.

Problemet er å komme seg inn, greier du det går det som regel greit å jobbe. De som blir stående i kø – de som ikke greier å slippe inn – blir stående og stampe, og av og til i flere timer.

- Og bruker de Farm får de en heng-situasjon. Ekstra ille er det for de tidligere høyskolene som strever mest, sier Alstad.

IT-avdelingen jobber nå på spreng for å få på plass en midlertidig løsning inntil de mer grunnleggende dataproblemene er løst. Skal de sistnevnte bli løst, må mer utstyr fremskaffes. Den alternative løsningen vil være skybasert, men dette har også sine begrensninger med tanke på personvern og sensitiv informasjon.

En e-post til alle ansatte skal være rett rundt hjørnet med informasjon om hvorfor datasystemet ved NTNU kneler.

- Hvorfor har det tatt så lang tid å finne en løsning på dataproblemene?

- Det har vært en komplisert sak for oss, og vi måtte få analysert problemene i Tyskland, der vi først fikk svar i går. For å få til å løse de grunnleggende problemene, må vi foreta en større oppgradering av anleggene. Da trenger vi ny maskinvare i hus. Fram til da iverksetter vi tiltak for å begrense belastninga på systemene.

IT-sjef Alstad forsikrer at IT-avdelingen har satt inn alle tilgjengelige ressurser for å få datasystemene til å virke som normalt igjen.