Ny studiedirektør ved NTNU er neppe på plass før til påske neste år, nær to år etter at Anne Rossvoll sa opp. Uklarhet rundt roller og ansvar mellom studiedirektør og prorektor for utdanning er grunnen til at ansettelen trekker ut i tid.
Sluttet. Studiedirektøren har ansvaret for et stort driftsapparat og at 20 000 studenter har det bra på NTNU. Anne Rossvoll sa opp jobben før sommeren i fjor, og sier det er bra at det tas grep for å tydeliggjøre roller og ansvar. Her sammen med seksjonssjef Knut Veium ved Studieavdelingen. Arkiv.Sølvi W. Normannsen
Siden 1. september i fjor har Inge Fottland vært konstituert i stillingen. Dette fungerer godt, i følge NTNUs prorektor for utdanning Berit Kjeldstad.
- Det er imidlertid nødvendig at stillingen besettes permanent så snart som mulig. Men før utlysning må oppgavene og myndighetsområdet for studiedirektøren være mest mulig avklart, sier hun.
Ett år med klargjøring
En gruppe er nedsatt for å blant annet gi ledelsen et grunnlag for å definere roller og arbeids- og oppgavefordeling mellom prorektor og studiedirektør. Denne klargjøringen har tatt over ett år.
På spørsmål om tidsbruken viser Kjeldstad til at NTNUs utdanningsområde er bredt og sammensatt. Det er en av universitetets primæroppgaver, og omfatter tunge strategiske spørsmål som utdanningsprofil, utdanningskvalitet, programportefølje, opptakskapasitet og prognoser.
- Videre har vi omfattende administrative oppgaver. Når vi utlyser ny stilling må det være klart hvilket ansvar og hvilken rolle som ligger til stillingen, sier prorektoren.
- Det vil nesten ta to år fra tidligere studiedirektør sa opp, til ny og permanent er på plass?
- Det høres kanskje ut som lang tid. Samtidig har nåværende ordning med konstituert direktør fungert utmerket. Ingen har følt behov for å haste seg unødig. Ofte blir slike saker bedre ved at man kan bruke litt tid. Det er viktig med involvering, og tid til analyse.
Syv år med uklare linjer
Etter at NTNU innførte enhetlig ledelse, der studiedirektør rapporterer direkte til prorektor som har ansvar for hele utdanningsområdet, har det ikke vært noen systematisk gjennomgang. Hverken av rolleavklaringer eller delegering av ansvar. Enhetlig ledelse ble innført ved NTNU for syv år siden.
- Stabenes rolle hos henholdsvis prorektor og studiedirektør har heller ikke vært entydig. Dette har vi nå jobbet med, og det har tatt tid, forklarer hun.
- Du sier dette skal bli mer i tråd med organisasjonsprinsippene ellers i sentraladministrasjonen. Hvordan?
- NTNU har enhetlig ledelse alle nivå. På nivå 1 forbereder rektor saker til styret. Rektor har ansvar for å implementere styrets vedtak, gjennom god ledelse og gode prosesser. Innenfor alle virksomhetsområdene er det lagt stabsfunksjoner som lederstøtte for rektor og prorektorene, sier Kjeldstad.
Rektoratet avgjør
På utdanningsområdet har man ikke systematisk gjennomgått hvordan dette skal gjøres. Kjeldstad sier hun ser det er en fordel med større tydelighet. Siden rolleavklaring skal være forankret i organisasjonen, består arbeidsgruppen av folk som er involvert. Prorektor og konstituert studiedirektør er ikke med.
- Det er rektoratet som tar endelig beslutning om hvordan rollefordeling mellom prorektor og studiedirektør bør være. Når det er klart, lyser vi ut stillingen, sier Kjeldstad.
- Viktig å avklare
Tidligere studiedirektør Anne Rossvoll, som nå er direktør ved Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, er enig i at det er viktig å få avklart ansvaret i de to rollene.
- Vi visste i stor grad hva vi skulle holde på med, og kjente i hovedsak vår egen rolle - men NTNU er jo et meget stort apparat, sier Rossvoll, som ble avløst av Inge Fottland fra 1. september i fjor.
- Studiedirektøren har ansvaret for et stort driftsapparat og at 20 000 studenter har det bra på NTNU. Det er bra at de jobber med denne avklaringen, og viktig at studentene får de tjenestene de fortjener, sier den tidligere studiedirektøren.
Hun vil ikke inn på om organisatoriske forhold medvirket til at hun valgte å levere inn oppsigelsen i slutten av mai i fjor. Da hadde hun sittet drøyt fire år i stolen. Hun nøyer seg bare med å si at hun valgte å takke ja til et interessant jobbtilbud fra sitt gamle fakultet IVT, der hun var seksjonssjef for utdanning før hun ble studiedirektør.