Postmann El-Pat

Neste onsdag går Sigbjørn Eidstumo ut i pensjon. I dag kjører han ut på første postombæring med NTNUs nye miljøvindunder - en elektrisk Postman Pat-bil.

Publisert Sist oppdatert
Denne Ford Transit Connect oppgis å klare 14 mil på en lading. Under prøvene med mye start og stop og småkjøring på postombæringen på campus klarte den mellom ni og ti mil.

Med dette har NTNU gjort en anstrengelse for åredusere sitt klima-fotavtrykk. Eidstumo, som nærmer seg 65, går av for aldersgrensa på onsdag. Han får æren av å innvie den første av to elbiler til ombæring av internposten.

Eidstumo debuterte som Postman Pat i en Volvo Amazon stasjonsvogn i 1974.

Sparer 3500 liter diesel

De to bilene er av merket Ford transit connect, og skal greie 14 mil før man må se seg om etter stikkontakt. Hvor lang reel distanse det er mulig å tilbakelegge, kommer imidlertid an på hvor tung føreren er på gasspedalen.

Bilene er utvilsomt gunstig for miljøregnskapet. Man regner med å spare om lag 3 500 liter diesel årlig på el-drevet postkjøring. Men er de også gode nyheter for NTNUs mer ordinære regnskap?

Hver bil koster noe over 400 000 kroner. Det er nesten dobbelt så mye som dagens dieseldrevne postbiler. Mrn driftsutgiftene vil gå vesentlig ned, forteller driftsleder for park transport og post, Ragnar Hellan.

- Vi forventer å spare omkring 50 000 kroner året i drivstoffutgifter, sier han.

Bedre å sitte i

El-varebilene vil også innebære en forbedring for førerne.

- Bilene bilr mindre enn de vi har nå. Det blir enklere inn/utstigning av bilene og vi innreder bilene med fokus på ergonomi, forteller Ragnar Hellan.

Om el-bilene blir en suksess, både å bruke og som miljøtiltak, ser ikke driftslederen at man går til anskaffelse av flere.