Realfag på dypt vann

350 elever i videregående skoler fra hele landet konkurrerte fredag om å bygge den beste skipsmodellen. Denne dagen koster 250 000 kroner. Vel anvendte penger for realfagsinteressen, mener arrangøren.

Publisert Sist oppdatert
Design: MS Pingu hadde startproblemer med retningssansen, men rettet opp inntrykket da selve slalåmtesten startet.
Forlis: De små elektromotorene gir modellene en voldsom fart på glattstrekkene i rolig vær. Selv om det kan se slik ut, er ikke skipene i ferd med å gå under.
Et realt realfagstiltak: Det viktigste er at flest mulig av de bak Liv Randi Hultgreen velger realfag, gjerne på Marin, men ikke nødvendigvis, mener hun selv.
Frivillige: Det er mange blåskjorter med "Marin teknikk" på ryggen i virksomhet under arrangementet. Det er studenter som gjerne fungerer som studierådgivere når det trengs.

Oppgaven elevene fikk, var som følger:

Et norsk rederi ønsker å bygge et skip som skal frakte juicekonsentrat i kjølecontainere fra India til Norge via Suezkanalen. 3000 kubikkmeter konsentrat, på tre uker eller mindre. Design et skip for oppgaven.

Realfag i praksis

Det er ofte de samme skolene som kommer igjen og igjen. Noen er etter hvert blitt eksperter på dette uoffisielle norgesmesterskapet i skipskonstruksjon for amatører. Tevlingen har bakgrunn i skolefaget Teknologi og forskningslære.

Elevene må lære seg grunnleggende kunnskap om skipskonstruksjon, prosjektere og bygge modellen.

Skipsmodellene er radiostyrte, og måles på fart, stabilitet, manøvrering, og finish/kreativitet i realistiske omgivelser.

Ikke bare lek

Det er femte året denne konkurransen arrangeres i Havbassenget på Tyholt. Marintek stiller med fasiliteter, NTNU med arrangører og frivillige, mens det er næringslivet som tar regningen på 250 000 kroner gjennom Samarbeidsforum Marin.



Mesteparten av dagen tilbringes i verdens største havlaboratorium. Ikke alt er lek og moro. Elevene får sitt kanskje første innblikk i praktisk, anvendt forskning, de får høre foredrag og møte studenter som ikke er mange årene eldre enn dem selv. Disse er ypperlige ambassadører, mener primus motor bak Ocean Space Race, Liv Randi Hultgreen.

Hendig realfagstiltak

Den kvarte millionen er døgnprisen for å leie Havbassenget. Pengene kunne knapt vært brukt på bedre realfags- og rekrutteringstiltak. Det praktiske tilnærmingen til realfag og matematikk gjør sitt til å bryte ned eventuelle stenotyper ungdommene måtte ha av forskning og vitenskap, mener hun.



Det er realfag som er det primære for arrangementet, ikke bare marin og maritime fag.



- Det viktigste er at så mange som mulig av disse elevene velger seg en siv.ing-utdannelse. Om de velger marin, er ikke så viktig.



Hultgren ser gjerne at sivilingeniørfagene blir flinkere til å utveksle erfaringer med rekruttering til realfagene.



I følge Hultgreen slet Institutt for marin teknikk med studentkvaliteten rundt årtusenskiftet. Målrettede tiltak over tid har bedret situasjonen. Inntakskravene er nå høyere, og gjennomføringsprosenten bedre. Marin har gjort rettede realfagstiltak den siste tiårsperioden.



Ocean Space Race er bare en dag i året. Hver måned kommer så mange som omkring 100 elever på omvisning i laboratoriene til de marintekniske miljøene på Tyholt.