Selgers marked i teltet
Allerede ti minutter før Karrieredagen åpnet dørene, stod det et hundretalls studenter og banket på. Og det til tross for at det ikke er kjøpers marked i arbeidslivet for tiden.
- Det er meget viktig å være til stede her, sier Victoria Blom Hansen på stand for rekrutteringsselskapet Academic Work. Selskapet har hatt plass i teltet siden 2010, og spesialiserer seg på akademisk arbeidskraft innenfor IT, økonomi og teknologi.
40 bedrifter på venteliste
Bedriften har funnet seg et hjørne øverst i teltet. Den er blant de heldige 88 bedriftene som i år fikk plass. Det var etter siste telling hele 40 bedrifter på venteliste for stand. Det er dobbelt så mange som i 2010. AS Norge skriker etter ingeniørarbeidskraft. Derfor er de fleste store teknologibedriftene til stede her.
Karrieredagen er egentlig to dager og en kveld. I går presenterte et utvalg bedrifter seg på campus. I aften blir det speed dating mellom arbeidsgivere og –kjøpere som fant tonen i teltet.
En økonomisk hemmelighet
Alt dette betaler bedriftene gladelig for. Bak arrangementet står Bindeleddet – NTNU, linjeforeningene for studentene på sivilingeniørutdanningen for industriell økonomi (Indøk). Inntektene går til foreningen, som igjen finansierer velferdstiltak for studentene. Inntekter fra blant annet Karrieredagen har betalt for to 120-kvadratmeter store hytter på attraktive Stølen på Oppdal. Som en forening er ikke indøk-regnskapene offentlige, og linjeforeningen holder de økonomiske detaljene rundt Karrieredagen tett til brystet.
Hete kandidater
Linjeforeningen gjennomfører også egne kandidatundersøkelser som viser at 90 prosent av Indøk-studentene får jobbtilbud allerede før avsluttende eksamen. Mange blir lokket med sign-on fees om de underskriver, gjerne et år før de er ferdigutdannet.
Indøk-studentene har strengt tatt ikke behov for tjenestene til rekruttererne i Academic Work. Karrieredagen er imidlertid åpne for alle studieretninger.
- Selskaper i disse bransjene har et meget godt bilde av kandidater fra NTNU. Det er selgers marked, men i følge Blom Hansen er det likevel ikke vanskelig å være mellomledd i gode tider. – Det er ikke alle studenter som er like erfaren med å selge seg selv inn mot arbeidsgivere. Derfor oppsøker de rekrutteringsselskaper.