Institutt for moderne fremmedspråk ved NTNU har kastet seg inn i en ny kampanje for å få flere studenter til språkstudiene. Nå kjører de en oppfølger til fjorårets "It´s not only only", og i år er budskapet "Knekk Koden".
Tapetsert. Midtbyens reklamesøyler er overtapetsert med det litt kryptiske budskapet fra Institutt for moderne fremmedspråk.Skipnes
Årets julekort -med julenøtter fra Institutt for moderne fremmedspråk. Premie: iPhone 4.
T-skjorter. I fjor stilte de i splitter nye It´s not Only Only T-skjorter. I år blir det julekort også. Fra venstre: kontorsjef Dagny Causse og studieveilederne Kenneth Hansen og Silje Nes Skrede.Sølvi W. Normannsen
Den som i det siste har passert en av midtbyens reklamesøyler, kan ha lagt merke til dem. De er overtapetsert med plakater med qr-koder i blått, grønt, rødt, og gult med oppfordringen "Knekk Koden". Det er ikke umiddelbart klart at det er Institutt for moderne fremmedspråk (IMS) som står bak, men idéen er altså at man ved å beherske språk knekker nye koder.
Konkurranse og språkprofiler
I følge instituttets kontorsjef Dagny Causse gir plakatene målgruppen tilgang til en konkurranse på nettet. Det gjøres ved å skanne qr-koden med telefonen, som fører til instituttets studiesider og presentasjoner av 5 personer som jobber med språk. En slik kode er en digital signatur som kan inneholde ulik informasjon. Ved å bruke en gratis apps på en smarttelefon, skanner man den digitale signaturen som kobler automatisk opp mot en definert webside. I dette tilfellet til
IMS studieside. Her figurerer språkprofiler som litteraturanmelder i NRK Knut Hoem og Jonas Helseth. Hoem har tysk hovedfag, mens Helseth behersker både nederlandsk, tysk, russisk og latvisk. Han har vært samferdsels- og energirådgiver på den norske EU-delegasjonen og er nå rådgiver ved Miljøstiftelsen Bellonas kontor i Brussel.
Denne uken kjører IMS også reklamesnutter på radio, og i siste undervisningstime før jul skal studenter og alle som vil få med seg et julekort med julekuler som kan skannes. Instituttet er aktive på Facebook og har pusset opp nettsidene sine.
Jobber på mange felt
- Vi skal i tillegg holde interne rekrutteringsmøter for studenter på bachelor for å sikre rekruttering til studier i språk på alle nivå. Kampanjematerialet vil også bli brukt der, samt på skolebesøk, opplyser Causse.
Selv om det ikke har vært noen vekst i studenttallet, mener Causse fjorårets kampanje Its not only only ble vellykket på mange måter.
- Busskampanjen fikk oppmerksomhet langt utover NTNU, det var stor deltakelse på konkurransen og stor økning i antall besøk på nettstedet vårt, forteller kontorsjefen.
Bra for miljøet
Hun mener satsingen også hadde svært positiv effekt internt. Kampanjen har samlet instituttet og gitt rekrutteringsarbeidet en mer profesjonell form. Faglig ansatte har bidratt mer enn før i ulike sammenhenger for å synliggjøre språkfagenes relevans gjennom kronikker, foredrag og intervjuer. Instituttet har også hatt langt flere skolebesøk enn tidligere år, og bedre campusarrangementer for elever på besøk.
- Effekten på studentene er vanskeligere å måle, men studenttallet har ikke gått ytterligere ned. Kanskje er det allerede et godt tegn, sier Causse.
Hun understreker at rekrutteringsarbeid ikke kan gjøres som et engangs-stunt, det må være en inkludert del av virksomheten.
- Hovedgrunnen til at vi fortsetter kampanjen er for å holde trykket oppe, sier hun.