Teknisk løft
De siste to årene har NTNU brukt 25 millioner på teknisk oppgradering av undervisningsrom.
- Dette er ganske mye penger – og vi synes vi har fått gjort mye, sier Knut Veium, seksjonssjef på studieavdelingen. Både i 2008 og 2009 hadde NTNUs styre ekstra penger i lommen mot slutten av året. Budsjettoverskuddet ble brukt til å oppgradere utstyr i auditorium og forelesningsrom over hele campus. Av totalt 170 undervisningsrom har 33 fått nytt utstyr i løpet av 2009. Basisutstyret består nå av PC, prosjektor og digital styring av lys og lyd.
Gamle hus, ny teknologi
- Det er en utfordring å få til et slikt teknisk løft når bygningsmassen er fra 1910 og frem til i dag, sier Frank Børø, senioringeniør ved NTNUs multimediatjeneste. I sentralbygget på Gløshaugen måtte for eksempel himlingene i taket på S-auditoriene rives, for å gi plass til nye prosjektorer og lydanlegg.
Med mye nytt utstyr på plass øker også vedlikeholdsbudsjettene. Fremover kommer 2,5 millioner til å gå til bytte av prosjektorlamper og justering av feil.
Om alle aktuelle rom skal få moderne utstyr har avdelingen et etterslep på åtte-ti millioner.
Angsten for knotter
- Brukerterskelen er lav – men det er likevel en terskel der, sier Veium, som lover opplæring for usikre brukere. Dessuten vil AV-tjenesten fortsatt kunne rykke ut om noen trykker på feil knott rett før en forelesning egentlig skal i gang.
- Frem til nå har det vært litt ad hoc, men fra høsten skal vi invitere alle forelesere til et oppgradert rom for å ha kurs, sier Børø.
Pilotfilmer forelesninger
I det største auditoriumet i elektrobygget er det nå installert to fjernstyrte og fastmonterte videokamera som kan sende videosignaler til en redigeringsstasjon på multimediasenteret på Realfagsbygget.
- Det blir mye billigere enn å ha en fotograf stående, sier Veium.
Heretter kan universitetet filme forelesninger for å legge dem ut på nettbaserte læringsplattformer som It’s learning og ITunes U – og for at de skal kunne sendes på NRK som undervisningsfjernsyn. I løpet av 2010 skal flere av de store auditoriene utstyres med kamera, slik at én person i prinsippet kan redigere fire forelesninger samtidig, uten å flytte seg fra pulten sin. Hittil er F1 (store fysikk), D10 (størst på Dragvoll) og VE1 (perleporten) tiltenkt en slik funksjon.
Flatskjerm på Realfagsbygget
- Vi har diskutert dette i mange år – at vi burde ha infoskjermer utenfor auditoriene. Realfagsbygget blir en testcase, sier Veium. Før jul gikk Studieavdelingen til innkjøp av en rekke skjermer av varierende størrelse. En av de største skal henges i trappen ned fra kantinen på Realfagsbygget.
- Nå må vi bare lage en layout som ikke blir forvirrede for studentene, finne ut hva slags info som skal publiseres og hvem som skal ha redaktøransvaret.
Ingen flere svette møter
- Mulighetene for videokonferanse er noe vi jobber med å forbedre, sier Børø.
I dag finnes det to studioer i Realfagsbygget. I tillegg planlegger Studieavdelingen et mobilt studio på Dragvoll. Dermed kan sensorer spare seg flere flyturer i året, ved å kjøre muntlige utspørringer på skjerm.