Tidsklemma kan gi parkeringsfordeler

Sosiale og helsemessige utfordringer kan gi billigparkering på de mest attraktive plassene på Gløshaugen. Barnehagekjøring kan være nok til å få parkeringsfordeler.

Publisert Sist oppdatert

Når parkeringsbestemmelsene ved NTNU legges om fra mai blir de 500 parkeringsplassene på platået på Gløshaugen omregulert. I dag er det 120 plasser til besøkende. Dette blir økt til 300 plasser. Det betyr at 200 plasser skal fordeles mellom de ansatte, men det må være ansatte med «særskilte behov».

LES OGSÅ: Rute 17 blir NTNUs «campusbuss»

Benbrudd, prolaps og barnehagebarn

Den store forskjellen er at man som besøkende betaler 25 kroner i timen, mens man med tillatelse betaler tre kroner timen.

- Kriteriene går først og fremst på helsemessige utfordringer. Det kan være for eksempel benbrudd, prolaps, utfordringer i forbindelse med graviditet, eller annet, sier seniorrådgiver Jens Petter Nygård i driftsavdelingen ved NTNU.

Men trolig vil det ikke være så mange som har behov for plasser ut fra helsemessige behov. Dette åpner for at ansatte med sosiale utfordringer kan få tildelt plass.

- Hvis man har barn i forskjellige barnehager og sparer tid på å parkere på platået, kan dette være nok til å få innvilget tillatelse, sier Nygård.

Hvor mye tid man må spare er ikke definert.

LES OGSÅ: Anbefaler direktebuss fremfor samlet campus
LES OGSÅ: Bergen hyller campusbussen
LES OGSÅ: Dragvoll må vente på bedre busstilbud

Vurderer hver enkelt søknad

Kriterielisten er ikke ferdigstilt, men driftsavdelingen er i sluttfasen med dette arbeidet og samarbeider med de ulike fagforeningene. Om kort tid vil det gå ut informasjon om søknadsprosessen. Ansatte med helsemessige utfordringer søker til HMS-avdelingen, mens de med sosiale utfordringer søker til personalavdelingen. I utgangspunktet søker man for inntil et år av gangen.

- Hvor går grensa for hvem som får innvilget søknadene?

- Det blir en vurdering i hvert enkelt tilfelle. For noen typer helseplager kan det jo være positivt å bevege seg litt også, sier Nygård.

Samtidig påpeker han at det ikke vil være noen tidsbesparelse å parkere på platået fremfor parkeringsplassene ved Hesthagen og Valgrenda om man kommer fra Heimdal-siden.

- Det vil trolig gå kjappere å gå derifra til de fleste stedene på Gløshaugen, enn om man skal stå i kø og komme seg til platået med bil i rushtrafikken.

Bøter og daglige kontroller

For dem som planlegger å ta sjansen på å parkere uten særskilt tillatelse har Nygård følgende advarsel:

- Det er bare å glemme å komme seg unna med det. Administrasjonen av kontroller er ute på anbud nå. Det skal være daglige kontroller, sier han.

Likevel er det et kriterium i anbudet at operatøren ikke skal ha ekstrainntekter av parkeringskontrollen. Det betyr at bøtesatsen blir liggende på 600 kroner.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.