3 av 10 studenter foretrekker digital undervisning

Ny spørreundersøkelse viser at 9 prosent av studentene ønsker seg heldigital undervisning, og 18 prosent vil ha mer digital enn fysisk.

Studenter i forelesningssal R1 i Realfagsbygget
De fleste studenter foretrekker fysisk forelesning, selv om det noen ganger er få som møter opp. Her fra ukas første forelesning i R1, Realfagsbygget, mandag morgen kl 08.00.

Om undersøkelsen

Meningsmålingen er utført av Sentio for Khrono og Norsk Studentorganisasjon (NSO), i perioden 23. oktober til 7. november 2023.

Tusen studenter svarte på spørsmålet "Hvis du selv kunne valgt, hvor mye digital undervisning og hvor mye fysisk undervisning ville du foretrukket?"

Slik svarte studentene:

• Kun digital undervisning 9 %
  • Mest digital undervisning, men litt fysisk 18 %
  • Like mye digital og fysisk undervisning 20 %
  • Mest fysisk undervisning, men litt digital 38 %
  • Kun fysisk undervisning 13 %
  • Vet ikke 2 %

Kilde: Khrono

En spørreundersøkelse gjennomført av Sentio på oppdrag for Khrono og Norsk studentorganisasjon (NSO) viser at 27 prosent av studentene foretrekker digital undervisning, mens 38 prosent foretrekker fysisk undervisning. 20 prosent vil ha like mye av begge deler.

Det skriver Khrono.

Mellom kjønnene er det 42 prosent av kvinnene som foretrekker fysisk undervisning, mot 33 prosent av mennene.

- Bra med noe digital undervisning

NTNU utmerket seg i undersøkelsen, skriver Khrono, hvor hele 43 prosent sa de vil ha mest fysisk undervisning.

Førsteamanuensis Oddveig Storstad ved Institutt for lærerutdanningen ved NTNU sier til Khrono at hennes inntrykk er at de fleste studenter vil ha fysiske forelesninger.

- Man ser også av undersøkelsen at veldig få sier de bare vil ha digital undervisning. Jeg tipper vi her finner mange med lang reisevei, studenter som jobber mye eller har andre grunner for å ikke møte opp fysisk, sier Storstad.

Leder Oline Sæther i NSO sier til Khrono at det er bra med en viss grad av digital undervisning, fordi det gir studentene fleksibilitet.

- Studentøkonomien gjør at mange må jobbe og derfor også ønsker seg mulighet til at en del av læringsmateriellet er digitalt, sier Sæther.

Hun sier det viktigste for studentene er at de får undervisning av høy faglig kvalitet, samtidig med en viss fleksibilitet med tanke på tilstedeværelse.

- Studentene er mangfoldig gruppe. Noen er unge, noen gamle, noen bor i by andre i bygd, noen har barn og andre ikke, sier Sæther.

Følg UA på Facebook og Instagram.