Ytring
KI eller Sokrates?
Løsningen på KI-problemet er enkel: prat mer, og skriv mindre.
Johan Berg Pettersen vil at undervisningen skal følge den sokratiske metoden
Foto: Privat
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Dette er et kort svar til mange nylige
innlegg, om hvor utbredt bruk av KI er blant studenter, at vi bør innføre mer skoleeksamen,
og at eksamenslokalene er overfylte. Vi må ta den vanskelige samtalen om prating
i undervisninga.
Den vanskelige samtalen
Vi jobber med kunnskap og
kunnskapsutvikling vet at læring er en aktiv øvelse. Å formidle kunnskap til andre,
og forberede seg til dette, er en god måte å lære på. Muntlig eksamen er også en
naturlig og gammel måte å måle kunnskapsøkning.
Som foreleser kan jeg skrive under på det.
Skal man forklare noe for andre, om det er konsepter eller matematikk, krever
det en høy grad av forståelse. En fersk foreleser kan fort finne ut at det
krever mer enn man tror. I hvert fall mer enn å lese en tekst, eller passivt
følge en presentasjon. Og mye mer enn det som trengs for å få en KI-generert
forklaring, uansett hvor komplekst eller beregningsorientert problemet er.
Aksepter språkmodellene
De KI-drevne språkmodellene er fantastiske
til å skape skriftlige produkter. Alle som skriver bør bruke KI. Om ikke til å
skape tekst så for å sjekke kvalitet i det du selv skriver. Språkmodellene kan
kanskje ikke skape prosa som Jon Fosse, men i en teknisk sammenheng vil en
tekst-bot levere godt nok. Og mer enn bra nok for de aller, aller fleste
ingeniører som jeg normalt underviser.
Samstemt undervisning
Skal vi henge med må vi endre hvordan vi
underviser, og hvordan vi evaluerer. Aktivitet og tilbakemelding må henge
sammen. Former for evaluering og tilbakemelding må utformes sammen med
læringsaktivitetet, og i tråd med arbeidets læringsmål. Eller som det heter på Uniped-språket:
«constructive alignment».
Jeg slåss for samtalen som læringsform.
Når studenter snakker sammen må de selv sette sammen ulike deler av faget og forme
denne kunnskapen sammen med andre. Slik skjer teknologiutvikling, og mye av den
faglig utviklingen hos studentene.
Den sokratiske metoden
Sokrates’ metode var å stille spørsmål og la
studenten selv tenker, eller snakker, seg til et svar. Gjennom spørsmål og
veiledning skal studenten selv sette sammen det hen trenger for å komme i mål. Nøkkelordet
her er samspillet mellom spørsmål og svar, det vi vanligvis kaller en samtale,
eller prating da.
Løsningen er enkel
Løsningen på KI-problemet er tilforlatelig
enkelt: mer prat, og mindre skriving.
Tving studentene til dialog. Lag oppgaver
der de må snakke sammen og diskutere. Skap rom der de må delta muntlig, om så obligatorisk.
Skriftlige innleveringer er bare nyttig som frivillige aktiviteter for
egenutvikling.
Bruk muntlig eksamen. Må studentene
absolutt levere skriftlig på eksamen så skal de ha tilgang til en språkmodell
så de må vise at de kan bruke den effektivt.
Vi trenger mer prat i undervisninga.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på