Forslag til nytt parkeringsreglement
Foreslår at elbiler nå må betale
I forslaget til nytt parkeringsreglement foreslås det å innføre avgift for alle biltyper, også elbiler. Småbarnsforeldre kan også slite mer med å finne parkering fremover hvis forslaget blir vedtatt.
Det kan bli flere bøter på ansatte i tiden fremover når antallet parkeringsplasser skal reduseres fra 6 til 2 prosent, som i sist uka, da en ansatt som hadde fått bot på Sone A-parkeringen på Gløshaugen.
Foto: Synne Mæle
Torsdag 26. juni skal Sentralt samarbeidsutvalg (SESAM) legge frem forslag til NTNUs nye parkeringspolitikk som drøftingssak.
I det nye forslaget står det at det vil bli parkeringsavgift
for alle biltyper. Det vil heller ikke bli rom for særskilte parkeringstillatelser
med sosiale årsaker som kriterium, for eksempel levering i barnehage/SFO.
Ny
parkeringsavgift vil ta utgangspunkt i hva en tur/retur-reise med AtB koster + et
påslag på 25 prosent.
Disse endringene foreslår Eiendomsavdelingen i forslaget:
- Lik parkeringsavgift for alle biler uavhengig av motortype: Endringen i reglementet innebærer at NTNU innfører parkeringsavgift for
el-biler. Dette reflekterer den ordinære samfunnsutviklingen med hensyn til
prioritering mellom biltyper.
- Parkeringsavgift
for 2025 vil være 15 kr/t. Avgiften vil endres fortløpende iht. billettpris
AtB: Forslaget er at avgiften knyttes til enkeltbillett
ved reise til/fra arbeidssted innenfor sone A, med et påslag på 25%. Denne
kostnaden fordeles på ordinær arbeidstid 7,5 timer. For 2025 tilsvarer dette en
timespris på 15 kr. Per dag vil kostnaden utgjøre 113 kr vs. 90 kr for AtB-billett.Med 5 dagers uke i 4 uker vil parkering koste 2.250 kr, mens
30-dagers periodebillett for AtB er 926 kr.
- Besøksparkering
har dobbel avgift: Besøksparkering
knyttes opp mot samme prissystem. Selv med dobbel timespris vil denne vil
fortsatt være lavere enn offentlig parkeringsavgift i sentrumssone.
- NTNU
viderefører ordning med særskilt tillatelse for helsemessige årsaker, med en
prisreduksjon på 50%: Ansatte og studenter som innvilges
særskilte parkeringstillatelser får halvert parkeringsavgiften. Vurderingen er
at denne gruppen har færre reelle alternativer i valget av transportmiddel.
Parkeringskostnaden på månedsbasis vil fortsatt være noe høyere enn om de hadde
benyttet kollektivtransport (1.125 kr vs. 926 kr i 2025).
- NTNU viderefører
ikke særskilt ordning av sosiale årsaker: Antallet tillatelser for særskilt parkering av
sosiale årsaker er i dag lavt, og primært knyttet til henting/levering av barn.
Når ordningen likevel forslås fjernet har det bakgrunn i at omfanget av ansatte
og studenter som faller inn under kriteriet, er høyere enn samlet antall
tilgjengelige parkeringsplasser ved Gløshaugen og Kalvskinnet. Vurderingen er
at flere enn 900 ansatte har barn i årskullene 1-5. Det er utfordrende å samtidig avgrense tillatelser med
tilleggskriterier og lage utforme regelverk som oppleves som rettferdig og kan
administreres på en likeverdig måte.
Ansatte oppfordres til å kommentere
Forslag
til nytt parkeringsreglement skal nå sendes på høring til alle fakulteter og
avdelinger ved NTNU, samt fagforeninger og studenttinget.
I forslaget står det at «Ansatte oppfordres
til å gi sine kommentarer via fakultet/avdeling. Høringsperioden vil være fra
august til september, konkrete datoer avklares senere. Ambisjon om innføring av
nytt reglement og priser er da årsskifte 2025/26».