Forslag til nytt parkeringsreglement

Foreslår at elbiler nå må betale

I forslaget til nytt parkeringsreglement foreslås det å innføre avgift for alle biltyper, også elbiler. Småbarnsforeldre kan også slite mer med å finne parkering fremover hvis forslaget blir vedtatt. 

Det kan bli flere bøter på ansatte i tiden fremover når antallet parkeringsplasser skal reduseres fra 6 til 2 prosent, som i sist uka, da en ansatt som hadde fått bot på Sone A-parkeringen på Gløshaugen.
Publisert Sist oppdatert

Torsdag 26. juni skal Sentralt samarbeidsutvalg (SESAM) legge frem forslag til NTNUs nye parkeringspolitikk som drøftingssak. 

I det nye forslaget står det at det vil bli parkeringsavgift for alle biltyper. Det vil heller ikke bli rom for særskilte parkeringstillatelser med sosiale årsaker som kriterium, for eksempel levering i barnehage/SFO. 

Ny parkeringsavgift vil ta utgangspunkt i hva en tur/retur-reise med AtB koster + et påslag på 25 prosent. 

Disse endringene foreslår Eiendomsavdelingen i forslaget: 

  • Lik parkeringsavgift for alle biler uavhengig av motortype: Endringen i reglementet innebærer at NTNU innfører parkeringsavgift for el-biler. Dette reflekterer den ordinære samfunnsutviklingen med hensyn til prioritering mellom biltyper.
  •  Alle lokaliseringer har lik pris, med unntak av Dragvoll: 

    For Dragvoll innebærer forslaget en videreføring av dagens lave avgift, med unntak av at el-biler også må betale. Begrunnelsen for fortsatt lav avgift på Dragvoll er dels at det her ikke er knapphet på parkeringsplasser og at Dragvoll på sikt utgår som campus ved NTNU. 

  •  Parkeringsavgift for 2025 vil være 15 kr/t. Avgiften vil endres fortløpende iht. billettpris AtB: Forslaget er at avgiften knyttes til enkeltbillett ved reise til/fra arbeidssted innenfor sone A, med et påslag på 25%. Denne kostnaden fordeles på ordinær arbeidstid 7,5 timer. For 2025 tilsvarer dette en timespris på 15 kr. Per dag vil kostnaden utgjøre 113 kr vs. 90 kr for AtB-billett.Med 5 dagers uke i 4 uker vil parkering koste 2.250 kr, mens 30-dagers periodebillett for AtB er 926 kr.
  • Besøksparkering har dobbel avgift: Besøksparkering knyttes opp mot samme prissystem. Selv med dobbel timespris vil denne vil fortsatt være lavere enn offentlig parkeringsavgift i sentrumssone.
  •  NTNU viderefører ordning med særskilt tillatelse for helsemessige årsaker, med en prisreduksjon på 50%: Ansatte og studenter som innvilges særskilte parkeringstillatelser får halvert parkeringsavgiften. Vurderingen er at denne gruppen har færre reelle alternativer i valget av transportmiddel. Parkeringskostnaden på månedsbasis vil fortsatt være noe høyere enn om de hadde benyttet kollektivtransport (1.125 kr vs. 926 kr i 2025).
  • NTNU viderefører ikke særskilt ordning av sosiale årsaker: Antallet tillatelser for særskilt parkering av sosiale årsaker er i dag lavt, og primært knyttet til henting/levering av barn. Når ordningen likevel forslås fjernet har det bakgrunn i at omfanget av ansatte og studenter som faller inn under kriteriet, er høyere enn samlet antall tilgjengelige parkeringsplasser ved Gløshaugen og Kalvskinnet. Vurderingen er at flere enn 900 ansatte har barn i årskullene 1-5. Det er utfordrende å samtidig avgrense tillatelser med tilleggskriterier og lage utforme regelverk som oppleves som rettferdig og kan administreres på en likeverdig måte. 
  • Ansatte oppfordres til å kommentere 

Forslag til nytt parkeringsreglement skal nå sendes på høring til alle fakulteter og avdelinger ved NTNU, samt fagforeninger og studenttinget.

I forslaget står det at «Ansatte oppfordres til å gi sine kommentarer via fakultet/avdeling. Høringsperioden vil være fra august til september, konkrete datoer avklares senere. Ambisjon om innføring av nytt reglement og priser er da årsskifte 2025/26». 

Følg UA på Facebook og Instagram.