Student-entreprenørskap: – tull, eller Norges nye fremtid etter oljen?
Lar du deg provosere eller inspirere av student-entreprenørskap? spør forfatteren
Gjesteskribent Ingrid Berg Sivertsen har forståelse for at ikke alle elsker entrepenørskap.Foto: Synne Mæle
Ingrid Berg SivertsenIngridBerg SivertsenIngrid Berg SivertsenFørstelektor, Institutt for industriell økonomi og gjesteskribent i Universitetsavisa
PublisertSist oppdatert
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Jeg kan bli lett irritert når jeg ser nok en app som skal holde styr på hva jeg har i kjøleskapet – men når det handler om ny teknologi, da lar jeg meg begeistre.
Entreprenørskap kan forstås både bredt og spisset. I denne
teksten handler det om den spissede formen: oppstartsbedrifter i tidlig fase.
Fakta
Ingrid Berg Sivertsen
Ingrid Berg Sivertsen underviser i entreprenørskap ved NTNU, med særlig tilknytning til NTNUs Entreprenørskole og er en av UAs gjesteskribenter.
Startet sin første bedrift som 24-åring og har en sterk drivkraft for å skape og utvikle nye løsninger. Med utdanning innen både industridesign og økonomi, kombinerer hun kreativitet med forretningsforståelse.
Hun er også engasjert i likestillingsarbeid, og har en handlingsorientert tilnærming til både undervisning og organisasjonsarbeid. Ved NTNU bidrar hun blant annet som medlem av fakultetsstyret og som verneombud.
Ved NTNU finnes det en rekke tilbud for studenter som ønsker
å utforske entreprenørskap. Gjennom emner som Teknologiledelse, Ingeniørfaglig
systemtenkning, Hvordan bli en endringsagent?, Innovasjon og
entreprenørskap i praksis, Entrepreneurship in Practice og Entreprenørielle
muligheter og markedsundersøkelser, får studentene mulighet til å utvikle
egne forretningsideer. I disse emnene jobber studentene ofte i tverrfaglige
grupper med såkalte «mulighetsstudier» – en prosess der man undersøker
forretningsmuligheter, kartlegger markedsbehov, vurderer teknologisk
gjennomførbarhet og identifiserer ressursbehov.
Hvert år utvikler tusenvis av NTNU-studenter nye
forretningsideer med teknologisk innhold. Noen velger å gå videre med
prosjektene sine – og det er alltid inspirerende når vi får høre hvordan de
utvikler ideene videre.
Ikke alle elsker entreprenørskap – og det er greit
Det er ingen hemmelighet at ikke alle studenter er
begeistret for entreprenørskap. Jeg aksepterer det – til en viss grad. Samtidig
forsøker jeg i hvert emne å gi studentene en positiv opplevelse av
entreprenørskap og oppstartsmiljøet ved NTNU. Jeg ønsker inderlig at de skal
forstå at de kan lykkes – hvis de jobber for det.
«De mest ambisiøse studentene burde bli gründere»
Marcus Nickelsen fra 6AM sa det
godt under et arrangement nylig:
«De mest ambisiøse studentene bør bli gründere.»
Marcus Nickelsen fra 6AM holdt en presentasjon under Pitch Off 2025 i GruvaFoto: Privat
Deretter utfordret han studentene
med spørsmålet:
«Hvorfor?»
Svaret hans var klart: Norge
trenger flere norskeide teknologiselskaper som kan bidra til å erstatte de 400
milliardene oljen tilfører samfunnet hvert år – ifølge nye beregninger fra
Skyfall. For å sikre fremtidig verdiskaping må vi beholde både eierskap og
kapital i Norge. Talent må forbli i norske selskaper – for talent avler talent.
Spotify kom fra Sverige. Mac fra
USA.
Hvor er de norske teknologisuksessene?
NTNU-studenter har gang på gang
vist at de kan bygge verdiskapende bedrifter – både nasjonalt og
internasjonalt. La oss fortsette å satse på studentgründere. Fremtiden trenger
dem.
Marcus Nickelsen fra 6AM holdt
en presentasjon under Pitch Off 2025 i Gruva.
Mange gode ideer – og noen som lykkes
Hvert semester ser vi imponerende ideer i emnet Teknologiledelse.
Selv etter åtte år som gründer har jeg ikke grunnlag for å si hvem som vil
lykkes – forretningsideene er i så tidlig fase. Noen studenter tar steget
videre og oppsøker Spark for veiledning. Det er ekstra stas når vi får e-poster
eller besøk fra tidligere studenter som forteller hvordan de utvikler ideene
sine videre. Noen søker seg også inn på NTNUs Entreprenørskole, hvor jeg har
vært heldig å følge dem videre.
I Teknologiledelse har også eksperimentert med
pitche-sesjoner, papirflykonkurranser og pitchekonkurranser – alt med mål om
læring, tilbakemelding og videreutvikling av ideene.
Vinnere kåres under pitchekonkurranse i Teknologiledelse 2025. Til stede er studenter, faglærere og mentorer/jury.Foto: Privat
Noe som gjør entreprenørskap upopulært
En utfordring er mulighetsstudiene. Gjennom
mulighetsstudiene er kravet at studentene må snakke med eksterne og sette seg
inn i bransjer og ulike stakeholders behov. Mange studenter synes det er
ubehagelig å ta kontakt og undersøke behov hos potensielle brukere, kunder,
samarbeidspartnere, eksperter, andre gründere og konkurrenter. Men når man skal
lage en løsning som skal ut i verden holder det ikke å være god på utregninger,
da må man forstå seg på hvordan markeder fungerer og hva som en kunde oppfatter
som verdifullt og som det er betalingsvillighet for.
For mange studenter er det også første gang i studiet at de
har en slik gruppeoppgave som er såpass åpen hvor de er nødt til å lage egne
rammer, samle informasjon og selvstendig analysere informasjonen. Det gir dem
på mange måter en følelse av usikkerhet som man kan sammenligne med
gründerhverdagen. En tidligere underviser i Teknologiledelse sa det så fint «Teknologi
skal fungere i en større sammenheng, og teknologien skal gjøre samfunnet bedre.»
Gjennomføringsevne
Et år i Ingeniørfaglig systemtenkning skulle studentene lage
forretningsideer som svarte til en problemstilling innen sikkerhet og beredskap
– og nesten 50 grupper jobbet med samme konsept, men tok det ikke videre. Litt
over ett år senere kom en annen NTNU-student på samme idé og hadde
gjennomføringskraft og et engasjement om å bygge en bedrift ut av dette. Dette
ble Krisesikker, og Herman Jørstad som
står bak konseptet har virkelig truffet ved å bruke tid på å forstå markedets
behov og levere gode løsninger som potensielle kunder ser på som verdifulle. Dette
er et eksempel om at det er ikke alltid selve ideen som gjelder, men at man
faktisk må ha gjennomføringskraft.
Mange gode tilbud for student entreprenører ved NTNU
NTNU har mange gode tilbud for studentgründere:
Spark NTNU – studenter veileder studenter med forretningsideer
ANEO-bidraget – 25.000 kr til idéutvikling
NTNU Discovery – opptil 300.000 kr i støtte
StudENT (Innovasjon Norge) – 1 million kr for masterstudenter
Studentorganisasjoner og nettverk: Boost Henne, START, Brain NTNU m.fl.
NTNU er heldig – her finnes engasjerte studenter som deltar,
skaper og bygger egne initiativer. Historisk har det også kommet noen start-ups
som har spunnet ut av tekniske studentorganisasjoner. NTNU er også spesielt
heldig fordi det er mange studenter som engasjerer seg, deltar, men også skaper
egne aktiviteter.
Det er ofte besøk av næringsliv og gründere på NTNU. Denne
uka hadde vi besøk av Robert Cailliau, som sammen med Tim Berners-Lee utviklet
World Wide Web ved CERN. Han spilte en avgjørende rolle i å sikre at
teknologien ble offentlig og åpen – og ikke eid av private aktører i USA.
Robert jobbet ikke kun med teknologien, men med forretningsaspektene rundt
teknologien, og med det sikret han at alle hadde tilgang til teknologien.
Bilde fra forelesningen om ‘World Wide Web’ av Rober Cailliau i Gruva, Trondheim.Foto: Privat
Fremtidens teknologer
I Fremtidens teknologistudier (ofte kun omtalt som FTS)
ser man at fremtidens teknologer skal kunne skape teknolog som skal gjøre
samfunnet bedre. I rapporten ble det også nevnt at studenter skal jobbe med
innovasjonsprosjekter uten konkrete mål, samarbeide med andre fagfelt, og jobbe
innenfor ressursmessige rammebetingelser. Å utvikle forretningsideer er en
utrolig fin måte å erverve seg flere av kompetansemålene fremtidens teknologer bør
ha.
Videre håper jeg vi kan utfordre studentene våre enda mer –
både til faglig- og personligutvikling. Målet er at de skal få en dypere
forståelse av hva entreprenørskap innebærer, og samtidig øke deres tro på egen
gjennomføringsevne. For det er de som skal være med å skape fremtidens verdier
– det vi gjerne omtaler som den nye oljen…