UiT skal forske på falske nyheter

Universitetet i Tromsø lanserer prosjektet Fakenews.

UiT-forskerne vil blant annet undersøke motstandsdyktigheten mot falske nyheter.
Publisert

Forskere i Norge skal se på hvordan feil informasjon via falske nyheter påvirker mennesker under kriser og konflikter.

Det er Universitetet i Tromsø som lanserer prosjektet Fakenews, melder NRK. Der skal forskerne se nærmere på hvordan desinformasjon, tillit til myndighetene og motstandsdyktighet mot falske nyheter har vært i Norge og Sverige under migrasjonskrisen og koronapandemien.

– Det er et hav av informasjon der ute, og det er veldig lett å finne kilder som støtter tvilen vi har fra før. For eksempel når det gjelder vaksiner, sier forsker Gunhild Hoogensen Gjørv ved UiT til nyhetskanalen.

Hun viser også til Ukraina-konflikten der hun mener Russlands president Vladimir Putin aktivt bruker desinformasjon som virkemiddel.

– Han vrir om historien og anerkjenner ikke Ukraina som en selvstendig stat, og bruker det som et påskudd for å gå inn med militær makt, sier professoren.