Ytring
UHR svarer på bekymringer om framtidens ingeniørrekruttering
Alternative opptaksveier og overgangsordninger til ingeniørstudier er viktig. En arbeidsgruppe nedsatt av UHR-Matematikk, naturvitenskap og teknologi har gitt sine anbefalinger for videre arbeid som nå er på høring hos institusjonene.
UiB-dekan Gunn Mangerud er leder for UHR-MNT (matematikk, naturvitenskap og teknologi).
Foto: Eivind Senneset, UiB
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Mindre
ungdomskull og økt valg av yrkesfag i videregående opplæring gjør det viktigere
enn noen gang å legge til rette for at alle med evner og interesse kan få
muligheten til å velge ingeniørstudier. UHR-MNT er enig med Kjelsberg i at gode
overgangsordninger og alternative opptaksveier til ingeniørstudiet er viktig,
både fra yrkesfag/fagbrev, studiespesialisering uten realfagsfordypning og
teknisk fagskole.
Forkurset er
et slikt virkemiddel, hvor universiteter og høyskoler tilbyr undervisning på
videregående opplæringsnivå til elever med fagbrev for å kvalifisere dem til
videre ingeniør- og sivilingeniørstudier. Det er viktig å merke seg at forkurset
ikke skal være en erstatning for generell og spesiell studiekompetanse. Kravene som stilles til forkurselevene skal heller
ikke være høyere enn for studenter som tas opp fra
studiespesialiserende. Forkursets innhold skal på den ene siden gi
tilstrekkelig faggrunnlag for å mestre videre ingeniørstudier og på den andre
siden utgjøre en rimelig arbeidsbelastning for de studentene som går denne
veien. Altså, hvis noe skal inn, må noe også ut.
I sitt arbeid
har UHRs arbeidsgruppe for alternative opptaksveier og tilpassede
ingeniørstudier fått vite fra flertallet av responderende forkurskontakter at
studentene som starter på forkurs oppleves som mindre forberedt for studier nå
enn for fem år siden. Det pekes på arbeidsvaner og faglige forkunnskaper.
Videre peker samstemte tilbakemeldinger fra respondentene i ingeniørprogrammene
på at det er i matematikk og fysikk de vesentligste manglene i kunnskapsfundamentet
finnes. Disse fagene foreslås derfor økt noe på bekostning av engelsk, siden
studiespesialiserende og yrkesfaglige programmer på videregående skole har
omtrent likt omfang og innhold av engelsk. Utdanningsdirektoratet sidestiller engelskfagene
i studiespesialisering og yrkesfag, og engelsk er derfor heller ikke
obligatorisk del av VG3 påbygg til generell studiekompetanse for
yrkesfagelever.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Ferdigheter i
å skrive og strukturere tekst rapporteres som viktig og norskfagets omfang er
derfor foreslått beholdt, men med et økt fokus på skriving på bekostning av mer
allmenndannende temaer. For å følge opp tilbakemeldingene om studieferdigheter,
foreslås å opprette et nytt innføringsemne for forkurset til erstatning for
Teknologi og samfunn. I og med at forkurset skal være spesielt tilrettelagt for
å ruste elevene for en avgrenset del av høyere utdanning og ikke gir generell
studiekompetanse, er behovet for allmenndannende temaer mindre. Dette betyr ikke
at UHR ikke ser verdien av allmenndannende temaer i ingeniørutdanningene.. Emnet
teknologi og samfunn ved forkurset overlapper dessuten i stor grad med de allmenndannende
og samfunnsfaglige læringsmålene som er en del av rammeplanen for ingeniørutdanning, slik som etikk,
vitenskapelig metode, teknologihistorie m.m. Dagens retningslinjer for
forkurset sier eksplisitt at det ikke skal være en slik overlapp, nettopp for
at kravet til forkurselevene ikke skal være høyere enn for studenter som tas
opp til ingeniørstudier direkte fra videregående opplæring. Det betyr ikke at
disse temaene er uviktige, men at de dekkes, dels i skolen og dels i
ingeniørutdanningen.
Rapporten fra
UHRs arbeidsgruppe om alternative opptaksveier og tilpassede
ingeniørutdanninger gir en bred innføring i flere ulike problemstillinger
knyttet til ingeniørutdanningen, i tillegg til konkrete anbefalinger for videre
arbeid med alternative opptaksveier og tilpassede ingeniørstudier. Den kan
leses i sin helhet her. UHR tar imot høringsinnspill til arbeidsgruppens
forslag fra sine medlemsinstitusjoner med frist 15. februar 2026, se invitasjon
her.