Forskere advarer mot mer data i skolen

Barn lærer mer av skrive for hånd enn på datamaskin, viser hjerneforskning fra NTNU

"Studentene ved NTNU vil ha PC på eksamen" står det å lese med denne sirlige håndskriften. Men kanskje bør både studenter og andre tenke seg om en gang til.   Foto: Solveig Mikkelsen

Nå advarer forskere mot databølgen i skolen

– Ikke hopp over stadiet der du lærer barna å skrive for hånd, sier professor Audrey van der Meer ved NTNU til Klassekampen.

Denne uken publiserte hun en ny studie om hvordan hjernen fungerer når man tegner for hånd eller bruker tastatur.

LES OGSÅ Vil ha PC på eksamen

Klassekampen har tidligere skrevet om Trondheim kommune, hvor målet er én datamaskin per elev. Arbeiderpartiets Trond Giske vil gå enda bredere ut ved å bruke en halv milliard kroner i året på å kjøpe nettbrett eller PC til alle norske elever. Ny forskning tyder på at blyant og papir kan være like effektivt om man vil at barna skal lære noe.

Studien fra hjerneforskerne Audrey van der Meer og Ruud van der Weel ved NTNU viser at hjernen jobber annerledes når vi tegner eller skriver bokstaver for hånd enn når vi skiver ved hjelp av et tastatur. Funnene bekrefter tidligere forskning.

– Når vi skriver for hånd settes hjernen i en tilstand som gjør læring lettere, sier van der Meer til avisen.

– Å lære å skrive for hånd er et viktig og vanskelig stadium alle barn bør gå gjennom. Å argumentere med at de ved å bruke tastatur lærer å lese og skrive raskere og kan uttrykke seg skriftlig tidligere, er å gjøre barna en bjørnetjeneste, sier van der Meer.

Studien ble publisert i det internasjonale tidsskriftet «Frontiers in Psychology» 9. mai.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Ytring:

Ap, Sp og FrPs lek med spåkula

Vi stiller oss spørrende til hvem som skal ha denne definisjonsmakten på hva som er arbeidsrelevant, og hvordan man kan vite hva arbeidslivet har behov for i de kommende årene?

Dette er medisin mot frafall i videregående

Gjennom solidaritetskorpset kan ungdom mellom 18 og 30 år jobbe frivillig i et annet land i Europa. Det ga meg tryggheten jeg trengte, skriver Sondre Hansen.

Gjesteskribenten:

Hvordan har vi klart oss på NTNU under pandemien?

Hvordan har vi klart oss på NTNU så langt? spør Helge Holden. Her diskuterer han noen av erfaringene med å holde det gående under en pandemi.

NTNU etterlyser mindre styring i innspill til ny styringspolitikk

NTNU advarer mot for mange lover og regler i innspillene til ny UH-lov og ny styringspolitikk.