Donald Trump blir forsket på

Trump-studiene kommer: Den amerikanske presidentens ledelse, retorikk og kommunikasjonsstil har resultert i flere publiserte forskningsartikler.

Om Trump-kritiske akademikere har lite godt å si om landets øverste ledelse, ser misnøyen ut til å være gjensidig. I vår ble Trump-administrasjonens første budsjett «A New Foundation for American Greatness» lagt frem. Her gikk det fram at Trump-administrasjonen ønsker store kutt i støtten til forskningsinstitusjoner, forskningssentre og rammeprogrammer.

Donald Trumps vei til makten fikk en rekke amerikanske akademikere til å riste på hodet. I månedene som har gått siden tiltredelsen, har han fortsatt med å overraske.

De mange overraskelsene har kommet i form av meldinger på Twitter, uventede utspill og hyppige utskiftninger i den nære staben.

Nå kommer Trump-studiene, melder Times Higher Education ifølge På Høyden.

Forskning som intervensjon

Professor Brian L. Ott, professor ved Texas Tech University har arbeidet med den amerikanske presidentens bruk av Twitter. Arikkelen « The age of Twitter: Donald J. Trump and the politics of debasement» publisert i Critical Studies in Media Communication handler om hvordan Trumps retoriske stil kan betraktes som en framstilling av «white rage».

– Trumps retorikk utgjør en alvorlig trussel mot det amerikanske demokratiet, sier Ott ifølge Times Higher Education.

Han betrakter forskningen sin som en politisk intervensjon.

Kritikken mot forskningen er ifølge Times Higher Education også som forventet: Forskningen på Trumps kommunikasjonsstil er nok et uttrykk for akademisk arroganse og en forakt for alle dem som ønsket Trump som president.

Nevrotisk og grandios

En annen artikkel handler om ledelse, og er publisert i Small Business Economics. Artikkelen « Entrepreneurial personalities in political leadership», er skrevet av Martin Obschonka, førsteamanuensis ved Queensland University of Technology og handler om presidentens lederstil. Her mener han å påvise at Trump viser klare tegn på å være nevrotisk, samt uttrykker mangel på mentalt velvære.

Artikkelen «Explaining Donald Trump via communication style: grandiosity, informality and dynamism» er nylig publisert i tidsskriftet Personality and Individual Differences. Her forsøker psykologiprofessor Delroy L. Paulhus ved University of British Columbia å forklare hva som ligger bak Trumps selvrepresentasjon.