Her sikrer NTNU seg en ny lab

Stjørdal: De kaller det Universitetskommune 3.0. Rita Ottervik og Gunnar Bovim signerer avtalen som gjør Trondheim til et levende laboratorium for NTNU. Før signeringen spurte rektor Bovim ordføreren: «Tør du dette, da?»

Tar grep. Rektor og ordfører markerer signeringen av avtalen om universitetskommune 3.0.

Ordfører og rektor signerte avtalen om universitetskommune under Trøndelagsmøtet 2018.

For NTNU betyr dette at universitetet får tilgang til kommunen som levende lab for hele universitetets virksomhet. På sin facebook-side s kriver en begeistret rektor blant annet: «Vi utvider vårt allerede nære samarbeid fra å drive universitetsskoler og helsesamarbeid, til hele spekteret av kommunens oppgaver. Smart transport, energi, helse i større bredde, digitalisering innenfor ulike sektorer er noen eksempler. Avtalen skal også være en pilot for lignende samarbeid med flere kommuner i hele landet.»

- Det er en avtale hvor vi og universitetet forplikter oss til å samarbeide over hele fjøla, for å sikre at det forskes på ting som er relevant for kommunen. Det innebærer også at NTNU får et levende laboratorium rett utenfor stuedøra.

LES OGSÅ: Trondheim giret på tettere samarbeid med NTNU

Kjempeglad ordfører

På spørsmål fra Bovim om hun tør dette, svarer Ottervik slik:

- Dette ønsker vi veldig, og jeg blir kjempeglad når jeg hører at NTNU vil det så mye som dere gjør, for det betyr at vi kan få til noe fantastisk sammen.

Ordføreren la til at avtalen også er viktig for Trondheims innbyggere, fordi det gjør at man får brukt kunnskapen som skapes ved NTNU.

- Det er en unik mulighet til å sikre at innovasjon, kunnskap og utvikling gjennomsyrer hele organisasjonen vår.

NTNUs rolle i samarbeidet er å ta et nasjonalt ansvar for å utvikle en modell for innovasjon og omstilling i offentlig sektor gjennom forskning, innovasjon, utdanning og deltakelse i utviklingsprosjekter av strategisk betydning for utvikling av offentlig sektor, ifølge Bovim.