- Det har gått i hundre i flere måneder
Gemini går fra papir til nett, og har lagt ut flere tusen artikler før lanseringen.
I dag torsdag er starten på en ny æra for forskningsmagasinet Gemini. Nå bytter papirproduktet og nettsida roller.
Nettsidene finner du her
De to redaktørene, Nina Tveter og Åse Dragland forteller at foruten plattformskiftet vil den kontinuerlige publiseringsstrømmen være den største forandringen for leserne. Nå skal Gemini være en kanal der det fortløpende legges ut forskningsstoff fra NTNU og Sintef – gjerne en håndfull saker i uka.
Flere tusen artikler på nett
De siste månedene har flere tusen artikler fra de siste ti årene blitt lagt ut på gemini.no. Alt har blitt gjort manuelt, og det har vært en formidabel oppgave, ifølge redaktørene.
- Vi vil være mer dagsaktuelle og mer tilgjengelige. Samtidig ønsker vi at det gamle stoffet også skal være søkbart, sier Dragland.
I litt over et år har man kunnet laste ned Gemini på Ipad. Denne utgaven har vært ressurskrevende å lage, og ekskludert brukere av andre nettbrettplattformer.
Nå blir Gemini laget med noe som kalles responsivt design. Det vil si at nettsida tilpasses alle plattformer – fra mobil til pc og nettbrett – uavhengig av hvilken plattform, nettleser og hvilket operativsystem man bruker.
- Det blir lagt mer vekt på det visuelle nå. Vi kommer til å utnytte nettets muligheter til å publisere blant annet videoer og bildeserier, sier Tveter.
- Vi har sett på overgangen til nett som en nødvendighet over tid. Tida er moden for å utnytte mulighetene, sier Dragland.
Papirproduktet lever fortsatt
Selv om Gemini nå får nett som sin primærplattform, betyr ikke det døden for papirproduktet. Det skal fortsatt gis ut to norske og to engelske utgaver i året. Disse vil inneholde høydepunkter fra nettpublikasjonen, men det kan også bli aktuelt å spare egne saker til papirutgavene. Dette er ikke fullstendig avgjort ennå.
- Vi er helt i startgropa nå. Vi har hatt et opplag på 90 000, og nå begynner vi helt fra scratch igjen. Det kommer til å ta tid å bygge opp merkevaren vår på nett, mener Dragland.
Et ledd i denne oppbyggingen vil være aktiv bruk av sosiale medier som Facebook og Twitter. I tillegg har redaktørene tro på at nyhetsbrev vil treffe mange. Stoffet på nettsida kommer til å være plassert under åtte hovedseksjoner, og leserne kan abonnere på nyhetsbrev fra det stoffet som interesserer dem mest.
Premierenerver
Den tekniske løsningen til gemini.no er utviklet av Smart Media og er bygget med publisering gjennom Wordpress. Scanpartner har stått for designet.
Da UA møtte de to redaktørene onsdag formiddag, hadde de begge litt premierenerver.
Tveter og Dragland krysser fingrene for at lanseringen skjer uten tekniske problemer og har bestilt kake for å feire at flere måneder med forberedelser er over.
- Det har gått i hundre i flere måneder nå, sier Tveter og forteller at hun gleder seg til å jobbe på den nye plattformen.