Facebook fyller ti år i dag. Andre tjenester er kulere for ungdommen, men Facebook er så praktisk at alle må ha det, ifølge sosiale medier-ekspert Berit Skog.
Førsteamanuensis Skog ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU er ekspert på sosiale medier. Hun tror Facebook kommer til å bestå, selv om hun mener de har mistet kulhetsfaktoren som trakk mange brukere i starten. Selv bruker Skog nettsamfunnet for å kommunisere med studentene sine.KRISTOFFER FURBERG
Bitstrips er én av mange nye plattformer innen sosiale medier. Her lager brukerne hver sin «avatar» som dukker opp i tegneseriestriper. Sosiale medier-ekspert Berit Skog bruker selvfølgelig nettjenesten og feierer her Facebooks 10-årsjubileum.BERIT SKOG/BITSTRIPS
Førsteamanuensis Skog ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU har gjennomført mange undersøkelser og forsket på sosiale medier like lenge som fenomenet har eksistert. Selv om Facebook ikke er nytt og «hipt» lengre, tror hun giganten vil beholde populariteten lenge. Iallfall om de klarer å fornye seg og skape nye trender.
Lanserer «Facebook-avis»
I dag lanserer Facebook «Paper», som skal være en form for personlig avis med «nyheter» tilpasset hver enkelt bruker. «Paper» viser nyheter i et magasinformat, blandet med nyheter fra nyhetstrømmen på Facebook.
- Dette har jeg tro på. De har vært nødt til å ta grep for å komme i forkant igjen. Ved årsskiftet så vi også hvordan de oppsummerte høydepunktene fra året. Det skjer stadig forandringer, sier Skog.
Snapchat, Vine og mange andre tjenester kan oppfattes som konkurrenter til 10-åringen, men Skog mener de heller supplerer giganten. Hun sier ungdom fortsatt melder seg inn, selv om Facebook ikke er like «kult» som det var i starten.
- Nå er det så praktisk å ha Facebook, eller upraktisk å ikke ha det, at de stadig tiltrekker seg unge brukere. Det brukes fortsatt mye til chatting, mens vi ser at de eldre brukerne i større grad deltar i grupper og fora.
Selv bruker Skog Facebook til å kommunisere med studentene sine. Hun mener dette er mye mer lettvint enn å logge seg inn på eksempelvis «It’s learning» for å dele beskjeder og informasjon.
Ifølge Statistic brain har Facebook over 1,3 milliarder brukere. Nettstedet ble startet av Mark Zuckerberg, med hjelp fra Andrew McCollum og Eduardo Saverin 4. februar 2004 under navnet «The Facebook», ifølge Wikipedia. Nettstedet var opprinnelig ment som et internt nettverk for Harvard-studenter, men vokste voldsomt da det ble åpnet for alle.
- Unge bruker mange plattformer
Flere undersøkelser har vist at daglig Facebook-besøk av ungdom har sunket. Tjenester som Snapchat har imidlertid blitt voldsomt populært det siste halvåret.
- De unge forlater ikke Facebook, men bruker andre plattformer i tillegg, sier Skog.
Hun har samlet inn data under Forskningsdagene gjennom flere år, og har nylig undersøkt blant annet bruk av «likes». Resultatet fra undersøkelsen viser at 92 prosent av de spurte (1278 deltakere) blir glade av å få «likes». 77 prosent av de spurte liker helst det nære venner legger ut.
- Noen ganger kan det være at man «sympatiliker» noe, bare fordi man kjenner den som har lagt det ut, sier Skog.
Deler sykdomshistorier
Facebook-eksperten trekker frem betroelse som en sterk trend og viser til hvordan blant annet nylig avdøde Karl Erik Bøhn og Anbjørg Sætre Håtun delte sine sykdomshistorier via sosiale medier.
- Når man forteller om sykdom, kan det være både som en informasjonskanal og som en måte å få trøst og sympati. Samtidig er det foreldre som forteller om barnas sykdom og på den måten kan komme i kontakt med foreldre i samme situasjon og utveksle kunnskap og informasjon.
Facebook har også vært en arena mye brukt til sjekking og flørting. Den relativt ferske appen Tinder har den siste tiden blitt veldig populær, men Skog tror ikke den spiser opp Facebook-flørtingen.
- Tinder blir mer eksplisitt sjekking. Man slutter forhåpentligvis å bruke dette når man går inn i et forhold.
Skog forteller at hun selv har forsøkt seg med småflørting med ektemannen på Facebook.
- Jeg spurte om han ville spise lunsj og la til et hjerte på slutten av meldingen (<3). Han er professor i telematikk på Gløshaugen og lurte fælt på hva jeg mente med «mindre enn tre», sier hun og ler.
Men kommer Facebook til å være like stort om nye ti år?
- Det kommer helt an på om de greier å ta grep selv slik at de er i forkant av utviklingen og fortsetter å fremstå som interessante. Greier de det, vil de bestå, mener Skog.