Forskerskole får karakter bestått
Den flerfaglige forskerskolen ved NTNU er evaluert av NIFU – Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Oppstartvansker til tross: Karakteren er bestått.
NIFU har evaluert forskerskolen på oppdrag fra SVT-fakultetet, NTNU. Evalueringen har vært gjort av prosjektleder Cathrine Tømte og Agnete Vabø.
”Initiativet med forskerskolen har imidlertid tydeliggjort hvordan fagdisiplinene fungerer som tunge strykturer som vanskeliggjør det å arbeide på tvers av instituttgrensene”, skriver NIFU i sin oppsummering av erfaringene med Forskerskolen.
”Dette har vist seg å være en særskilt utfordring for stipendiatene, som skal disputere innenfor egne moderdisipliner, og slik forsvare sin egen faglige tilhørighet…” fortsetter man.
Disse vanskene til tross – NIFU er likevel positiv til erfaringene man har gjort.
SE OGSÅ: Oppstart for forskerskole
”[T]il tross for en del oppstartproblemer, har man evnet å bearbeide dette over tid”, konkluderer rapportskriverne.
Tverrfaglig samarbeid
Evalueringen har sett på diverse problemstillinger knyttet til flerfaglig samarbeid, både lokalt ved de involverte instituttene og sentralt ved Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse (SVT), NTNU. Det har også vært viktig å undersøke forskerskolens oppbygging som et ledd i det å styrke utdanningsforskningen ved SVT-fakultetet.
SVT-fakultetet etablerte den flerfaglige forskerskolen i utdanningsforskning i januar 2008, som følge av en bevilgning fra Norges forskningsråd.
Synergieffekter
Man ville sette søkelys på feltet utdanningsforskning fra flere disipliner; hvordan den kunne bidra til å utvikle fagområdet i seg selv, samtidig som en slik tilnærming la opp til en styrket rekruttering. I tillegg så man for seg synergieffekter som resultat av samhandling på tvers av faggrenser.
Rent organisatorisk så man også for seg at det å knytte forskerskolen direkte til fakultetsledelsen og på tvers av instituttgrensene i seg selv kunne bidra til løsrivelse fra bindende fagstrukturer.
Rapportskriverne kommer med en rekke anbefalinger til de som driver Forskerskolen. Blant anbefalingene er at man bår avklare tydelig forskerskolens målsetning og fagmiljøenes egne bidrag og roller, samt å knytte stipendiatene tettere til instituttene og det faglige arbeidet som foregår der.
NIFUs rapport