Hva vil NTNU-styret at Rektor skal kunne?

NTNU starter jakten på ny rektor. I neste møte skal styret bestemme seg for hva skal man kreve av vedkommende. Hvor viktig er det at personen er professor?

Publisert Sist oppdatert


Rektor Torbjørn Digernes’ åremål går ut 31. juli neste år. Det er et ønske med overlapping mellom ny og gammel rektor, slik at etterfølgeren får tid til å velge sitt lederteam innen stafettpinnen overleveres. NTNUs styre har til hensikt å behandle tilsettingssaken innen årsskiftet. Det vil da være mulig å få til en slik overlapping.

Rektor tilsettes i åremål på fire år, og kan i henhold til universitetsloven sitte i maksimalt åtte år. NTNU-rektor er daglig leder av både faglig og administrativ del.

Hva vil Styret kreve av Digernes’ etterfølger?



Professor eller ikke professor

For en ansatt rektor, som er både faglig og administrativ leder, er det viktig at man har solid ledererfaring, og har høy vitenskapelig standing. Hva innebærer det i praksis – nærmere bestemt: Skal man kreve at hun eller han er professor?

I notatet som NTNUs styre skal ta stilling til, heter det blant annet:

«Vitenskapelig kompetanse er en forutsetning for å lede virksomheten ved et universitet. Det er derfor viktig at rektor har førstehånds og bred erfaring med forskning og undervisning på høyt nivå og at vedkommende har akademisk standing. Presisering av de faglige kravene ble drøftet i styret som til slutt vedtok formuleringen ”høy vitenskapelig kompetanse”.»

I følge notatet skal dette forstås som man søker en kandidat med «kompetanse utover førsteamanuensis.» Det argumenteres for at det er bedre å ordlegge seg slik enn å eksplisitt kreve professorkompetanse, når målet er å finne en person med de riktige faglige og personlige egenskapene.

«Samtidig gir det styret mulighet til å bruke vitenskapelig kompetanse på professornivå som kriterium ved rangering av søkerne», heter det videre.

Med andre ord: Styret kan stille det som kriterium, om man bestemmer seg for det.



Skal ha ledet en «kunnskapsorganisasjon»

Når det gjelder lederbakgrunn kreves det at man skal ha erfaring som leder av en «kunnskapsorganisasjon», og dessuten ha vesentlig erfaring med å lede forsknings- eller utdanningsvirksomhet. Det vil være en fordel om erfaringene er gjort i større organisasjoner.

På det formelle plan foreslås følgende momenter lagt til grunn:

Strategisk ledelse. Rektor skal initiere og lede strategiprosesser som etter styrevedtak gir virksomheten mål og retning. Rektor skal realisere styrets strategier og mål og gjennom adekvate tiltak møte utfordringene institusjonen står overfor.

Faglig-strategisk ledelse. Innenfor rammene av vedtatte strategier skal rektor påvirke institusjonens retningsvalg og prioriteringer innenfor kjernevirksomheten.

Administrativ ledelse. Rektor er daglig leder for den administrative virksomheten som i denne sammenhengen omfatter drifts- og forvaltningsoppgaver, støtte til beslutnings- og strategiprosesser, koordinering og administrativt utviklingsarbeid.

Personalledelse. Rektor er personalleder for sine nærmeste medarbeidere og har direkte linje til fakultetsledelsene. Utover sin nære krets skal rektor bidra til å utvikle en positiv organisasjonskultur og et godt psykososialt arbeidsmiljø.

Les notatet her

Rektor: Seremonimester. Rektor Digernes og kunnskapsministeren leder an under årets immatrikulering.
Rektor: Døråpner. Digernes og rektorkollega Zhang Jie ved Jiao Tong-universitetet i Shanghai da samarbeidsavtale ble signert våren 2010.
Rektor: Festmester. Digernes fikk bruk for sin fulle lungekapasitet da hundre lys skulle blåses ut.