Kahoot håper på 20 millioner brukere i år

Læringsspillet har tatt klasserommene med storm, og har 900 000 nye brukere i uka.

Spørsmålene i quizen var hentet fra stortingsmeldingen som ble lagt frem av Giske fredag. Spillet er laget av professor Alf Inge Wang (til høyre) ved institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap.
Publisert Sist oppdatert
Læringslek. Alf Inge Wang er professor i spillbasert læring ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap, og har utviklet et tyvetalls læringsapplikasjoner.

Uten at det er brukt en krone i markedsføring er Kahoots spillquiz nå i bruk i over 120 land, og har over 12 millioner brukere., skriver Dagens Næringsliv. Spillet har utspring på NTNU, men 80 prosent av brukerne holder til i USA. Over 300.000 lærere har registrert seg som brukere.

- For å gi deg et bilde på hvor stort dette er blitt: En times nedetid for spillet rammer kanskje mellom 5000 og 6000 lærere og 50.000 elever, sier finansdirektør i Kahoot, Martin Kværnstuen, til avisen.

Sammen med Mamut-gründer Eilert Hanoa gjorde Kværnstuen store penger da it-selskapet Mamut ble solgt til Visma for 750 millioner i 2011. Nå har duoen investert 11 millioner av Mamut-pengene i Kahoot. Posten på 20 prosent har de kjøpt av NTNUs kommersialiseringsselskap, NTNU Technology Transfer.

- Hver eneste dag får jeg vitnesbyrd om at Kahoot har gjort skolehverdagen bedre for mange, spesielt for elever som har det litt vanskelig, sier oppfinner og landets eneste spillprofessor, Alf Inge Wang, ved NTNU.

Han viser til et eksempel fra Malvik der skoleelever lærte om tidsperioden romantikken i norsktimene.

- Elevene fikk selv være med på å lage quizen, de ble veldig revet med. De glemte at de syntes temaet var tungt og vanskelig, sier Wang.

For en drøy måned siden mottok selskapet en innovasjonspris under Webdagene og Oslo Innovation Week.

- Det er fantastisk morsomt å få en slik pris. Men det som kanskje var det gjeveste var at det ble understreket at vi fikk prisen for å ha laget en tjeneste som vil forandre verden. Det er moro å få være med å bidra til noe så stort, sa Wang til UA den gang.

På spørsmål om de tenker på det til daglig, at det de gjør er med på å endre verden, svarte NTNU-professoren:

- Ja faktisk, alle vi i Kahoot er bevisste på at det er det vi jobber med. Vi får jo daglig tilbakemeldinger fra brukere i inn- og utland som forteller oss at de har fått forandret skolehverdagen sin til noe positivt. De føler i stor grad det har skjedd på grunn av oss, og det vil vi jobbe for å hjelpe til med videre.

Kahoot er basert på hans forskning og ideer, mens Wangs mastergradsstudent, nåværende teknisk direktør i Kahoot, Morten Versvik, har utviklet den teknologiske plattformen. Sammen med London-baserte Johan Brand, opprinnelig fra Oslo, og Jamie Brooker etablerte Versvik selskapet Kahoot i 2011.

I dag er Kahoot et gratisspill, og utfordringen er å klare å ta seg betalt for tjenesten, som 15 personer er ansatt for å drive. Selskapet hadde en omsetning på 2,4 millioner kroner i fjor, og gikk så vidt i pluss. Alf Inge Wang eier fem prosent av aksjene.

Karl Klingsheim, som leder NTNU Technology Transfer, er klar på at Kahoot er den største suksessen NTNU Technology Transfer noengang har hatt.

Finansdirektør Kværnstuen sier Kahoot har rundt 900.000 nye brukere hver eneste uke, og at de håper å kunne avslutte året med rundt 18 til 20 millioner brukere.