NTNU-forskere hjelper lærere med faglig påfyll

200 lærere fra videregående skoler i Trøndelag møtte opp til temadag om flyktningekrisen.

Åtte forelesere fra NTNU holdt foredrag under temadagen om flyktningkrisen. Førsteamanuensis Jo Jakobsen fra Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU holdt et foredrag med tittelen: "Krigen i Syria: Konsekvenser for Norge, Europa og verden".
Publisert Sist oppdatert
- Lærerutdanningen står sterkt hos oss på NTNU, og vi mener det er viktig å bidra til kompetanseheving hos lærerne som har kommet ut i jobb, sier prodekan for utdanning ved SVT-fakultetet, Tanja Ellingsen. Hun har stått for planleggingen av temadagen.

Nettverkssamlingen på Charlottenlund videregående skole onsdag var den første i sitt slag. Målet var å gi lærerne faglig påfyll og økt kunnskap til bruk både i undervisningen og rundt dilemmaer knyttet til flerkulturelle klasserom.

- Du må skrive at dette var veldig bra, roper flere fra forelesningssalen på Charlottenlund videregående skole når UAs reporter passerer.

Cirka 200 lærere, de fleste av dem innen samfunnsfag og religion, fant veien til temadagen om flyktningekrisen. Samlingen var et samarbeid mellom NTNU, Fagnettverk for samfunnsfag og historie, Sør-Trøndelag, Fagnettverk for religion, Sør-Trøndelag og Nettverk for samfunnsfag, Nord-Trøndelag.

Vil bidra til kompetanseheving

Prodekan for utdanning ved Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse ved NTNU, Tanja Ellingsen, har stått for planleggingen av temadagen. Hun forteller at lærernes fagnettverk tidligere har arrangert foredrag, men at en hel dag satt av til et aktuelt tema ikke har vært arrangert tidligere.

- Lærerutdanningen står sterkt hos oss på NTNU, og vi mener det er viktig å bidra til kompetanseheving hos lærerne som har kommet ut i jobb, sier Ellingsen.

Charlottenlund videregående skole er sammen med Charlottenlund ungdomsskole en del NTNUs nye satsing på universitetsskoler, noe som både skal bidra til kompetanseheving blant lærerne og forskning på læring.

LES OGSÅ: Jobber for å hjelpe barna som må flykte over havet
LES OGSÅ: Syriske flyktningebarn kan få leseopplæring via nye, spillbaserte mobilapper

Lite tid til å fordype seg til daglig

Lærerne Rønnaug Aune og Annikken Saxevik fra henholdsvis Verdal videregående skole og Ole Vig videregående skole forteller at de har hatt stort utbytte av det faglige påfyllet. Når UA møter dem har de vært på to foredrag.

- Det hjelper veldig at det er en hel dag som er satt av, for vi har ikke tid til å sette oss ned og fordype oss i et emne til daglig, sier Aune.

- Man får jo med seg mye om flyktningekrisen gjennom media, men når forskningen blir framlagt og emnet blir tematisert gjennom en hel dag, er det lettere å ta med seg ting som kan brukes i undervisningen, sier Saxevik.

Begge de to lærerne håper på flere temadager. Det samme gjør prodekan Ellingsen.

- Dette er en enkeltstående temadag, men vi ønsker å gå i videre dialog med fagnettverkene om videreutdanning og faglig påfyll, sier hun.

Ellingsen har selv holdt foredrag om fremvekst av religiøs ekstremisme, samt om høyreekstremisme. Hun ser for seg at psykisk helse kan være et av områdene det kan arrangeres foredrag eller temadag om, ettersom SVT-fakultetet har relevant kompetanse både fra Psykologisk institutt og Norsk senter for barneforskning.

LES OGSÅ: Egeland imponert av NTNUs innsats for flyktninger
LES OGSÅ: "Å hjelpe folk i fare er ikke menneskesmugling"

Foredrag med ulike perspektiver

Under temadagen holdt åtte NTNU-forskere foredrag.

De to foredragene som gikk i plenum ble holdt av professor Berit Berg fra Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap og professor Indra De Soysa fra Institutt for sosiologi og statsvitenskap. De snakket om henholdsvis globale, nasjonale og lokale utfordringer som følge av flyktningekrisen, og om irrasjonell frykt.

Etter lunsj fulgte parallelle sesjoner der professor Tore Tingvold Petersen fra Institutt for historiske studier blant annet snakket om Midtøsten etter første verdenskrig, framveksten av islamsk fundamentalisme og den arabiske våren. Professor Ulrika Mårtensson fra Institutt for filosofi og religionsvitenskap snakket om religiøst mangfold i Syria, Irak og Norge, mens førsteamanuensis Jo Jakobsen fra Institutt for sosiologi og statsvitenskap snakket om hvilke konsekvenser krigen i Syria har for Norge, Europa og verden.

Stipendiat Ragne Øwre Thorshaug ved Institutt for byggekunst, prosjektering og forvaltning tok for seg migrasjon, mobilitet og hverdagsliv på norske asylmottak, og førsteamanuensis Lorenzo Cañás Bottos fra Sosialantropologisk institutt sammenlignet dagens flyktningekrise med tidligere massemigrasjoner.

Psykolog Katrin Glatz Brubakk fra Psykologisk institutt holdt en forelesning med innblikk i hvilke erfaringer mange av flyktningene kommer med og hvordan dette påvirker hvordan de fungerer. Næringspolitisk leder Børge Beisvåg i Næringsforeningen i Trondheimsregionen snakket om hvordan næringslivet kan bidra til integrering av flyktninger.

LES OGSÅ: NTNU-satsing skal gi mange flyktninger opplæring i norsk
LES OGSÅ: Hun var selv flyktning. Nå hjelper hun flyktninger
LES OGSÅ: Slik vil NTNU hjelpe flyktningene