For ett år siden var NTNU det mest synlige universitetet på nettet i hele Norden. I år faller det hele 67 plasser på Webometrics ferske rangering. Et eget domene for utenlandske studenter og døde lenker til fagstoff har skylden, mener Informasjonsavdelingen.
- Jeg kan ikke være helt sikker, men tror at domenedelingen og lenkefeil er forklaringen på nedgangen på Webometrics, sier Jan Erik Kaarø, nestleder i Informasjonsavdelingen.Foto: NTNU Info/Gorm Kallestad
NTNU ramler fra 49. plass i fjor til 116. plass på januarmålingen til Webometrics. Med det overføres den nordiske tronen for synlighet på nettet fra NTNU til Universitetet i Oslo (UiO). UiO er i år 54. mest synlige universitet på nettet, og nummer seks i Europa.
Universitetet i Bergen havner på 170. plass av de 500 universitetene på listen, mens Universitetet i Tromsø er på 413. plass.
Toppen av Webometrics liste sammenfaller i stor grad med de mer tradisjonelle rangeringene, som THE World University Rankings, ARWU (Shanghai) og QS.
Topp 10 domineres totalt av amerikanske institusjoner. Massachusetts Institute of Technology (MIT) er i følge målingen verdens beste på å tilgjengeliggjøre sine forskningsresultater, studieressurser, bibliotekressurser og databaser. Deretter følger Harvard og Stanford.
Beste ikke-amerikanske på listen er National Taiwan University (12). Best i Europa er University of Cambridge (19).
NTNU: Delt domene samt døde lenker
UiO og NTNU ble for ett år siden vurdert til å være nærmest like gode i å fronte faglig stoff på nettsidene sine. Mens Oslo har holdt seg omtrent på stedet hvil siste 12 måneder, har altså NTNU falt hele 67 plasser.
Sommeren 2010 byttet NTNU publiseringssystem for sine offisielle, eksterne nettsider. I prosessen delte Informasjonsavdelingen nettstedet i to domener: Den norske hoveddomenet ntnu.no, og den internasjonale og engelskspråklige ntnu.edu.
- Hensikten med dette var å samle og rendyrke engelsk informasjon for utenlandske målgrupper, opplyser Jan Erik Kaarø i Informasjonsavdelingen.
Søkerobotene til Webometrics har antakelig også støtt på en rekke "døde" (inaktive) lenker til faglig stoff ved NTNU:
- Vi prøvde å få med oss så mye som mulig da vi overflyttet nettsidene fra det gamle til det nye publiseringssystemet. Å flytte 27 000 nettsider medførte mange lenkefeil. Vi har jobbet i hele høst med å rette opp disse. Jeg kan ikke være helt sikker, men tror at domenedelingen og lenkefeil er forklaringen på nedgangen på Webometrics, sier Kaarø.
Nettet som indikator på kvalitet
To ganger i året publiserer Webometrics en topp 500-liste. Totalt rangerer den spanske gruppen rundt 6000 institusjoner.
Bak Webometrics står en forskningsgruppe tilknyttet det spanske forskningsråd. Målingen er ikke en vurdering av universitetenes nettsiders innhold eller design. Rankingen bruker synlighet på nettet som indikator på blant annet forsknings- og undervisningskvalitet. Webometrics måler kort sagt hvor mye faglig stoff som finnes på universitetets nettside (se faktaboks for vekting av indikatorer). Gruppen mener selv at dette reflekterer en større bredde av den aktiviteten som finner sted på et universitet enn rangeringer som ser kun på nøkkelindikatorer for forskning og undervisning.
Samtidig har Webometrics en bias til fordel for Open Access, noe som blant annet medfører at institusjoner med svak praksis for åpne, institusjonelle arkiver gjør det relativt sett dårlig på nettmålingen sammenlignet med faktisk forskningsproduksjon. Webometrics gjør først og fremst en måling av kvantitet, ikke en vurdering av kvalitet. Gruppen bak denne rangeringen startet målingen med et ønske om å gjøre forskning mer allment tilgjengelig gjennom Internett, i følge egne nettsider. Webometrics har i likhet med andre rangeringer en predisposisjon for engelskspråklige institusjoner.