Hva er det med kvinner og Game of Thrones? Genren fantasy er ikke akkurat kjent for feministisk nybrottsarbeid. Men det er noe ved kvinneskikkelsene i GoT-universet.
Cersei Lannister (spilt av Lena Headey) er portrettert som en sterk kvinne av forfatter George R R Martin. HBO gjør henne til en svakere karakter, blant annet ved å legge inn en scene hvor hun voldtas av broren Jaime (Nicolaj Coster-Waldau), sier Anne Gjelsvik.Scanpix
- George R R Martin har en stor, kvinnelig fanskare, fastslår professor Anne Gjelsvik. Mandag presenterer hun en antologi over Game of Thrones hun er co-redaktør for.Tore Oksholen
SPOILER ALERT! Denne artikkelen avslører noe av handlingen i de tidligere sesongene av Game of Thrones.
Peniser som kappes av og kvinner som defloreres. En mor som voldtas av sin bror ved foten av sin døde sønns kiste. Menn som avgir Hamletklingende monologer i forgrunnen mens langsomme voldtekter pågår i bakgrunnen. En hærfører som lar sin datter brennes på bålet for å heve vinnersjansene på slagfeltet. Det fins knapt det tabu som verdens mest sette TV-serie, Game of Thrones, ikke har brutt.
Samtidig har serien, som får premiere for sesong 6 mandag førstkommende, et galleri av kvinnekarakterer som vekker engasjement og debatt over hele kloden. Er Daenerys, Cersei, Catelyn, Margaery, Arya og alle de sndre handlende, selvstendige karakterer – eller tvert om ofre for menns manipulative innfall? Utøver de makt eller er de først og fremst sakesløse objekter for vold og overgrep, helst av den seksualiserte sorten?
- Jeg har alltid oppfattet kvinner som folk
Debatten har gått hissig i flere år. Den har utspilt seg i aviser og etermedier, og i særlig grad på ulike nettfora. Men også humanister og medievitere har vist betydelig interesse for forfatter George R. R. Martins kvinneskikkelser.
Selv oppfatter han seg som feminist. Et sted blir han stilt følgende spørsmål: “You write women really well and really different. Where does that come from?” Forfatteren svarer slik:
“You know, I’ve always considered women to be people.”
Sitatet innleder en antologi som lanseres mandag, i forbindelse med sesongpremieren. Antologien har fått den treffende tittelen ”Women of Ice and Fire.” Medieviter, professor Anne Gjelsvik, er medredaktør sammen med danske Rikke Schubart.
Daenerys kan velge selv
Schubart er nokså entydig positiv til GoT-s kvinneskikkelser. I et intervju i Videnskab.dk sier hun blant annet at ”Kvindekaraktererne, vi ser, er meget aktive, og de har nogle livsprojekter og nogle mål. Det er dog sværere for dem, fordi de er kvinder, og det er et mandsdomineret samfund. Den handlekraft er spændende.”
Om Daenerys sier hun: ”Daenerys skal vælge, om hun vil være herre over en civilisation, eller om hun vil blive ved med at være et offer. På den måde viser hun, at nogle gange må man spille de kort, man har. Eller gå ud og finde nogle flere kort.”
Så hva mener Schubarts redaktørkollega om den saken?
Skiller bøkene fra TV-serien
- Jeg skiller nokså klart mellom hvordan kvinneskikkelsene er skrevet fram i Martins bøker, og hvordan de framtrer i HBOs versjon, sier Anne Gjelsvik.
NTNUs medieprofessor er kritisk til den seksualiserte volden hun ser i HBOs versjon av GoT. Gjelsvik har nærstudert tre scener hvor TV-skaperne har lagt inn voldtekter og seksuelle overgrep som ikke fantes i bøkene. I to av dem utsettes kvinner for voldtekter. Cersei Lannister og Meera Reed er begge av Martin framstilt som sterke kvinneskikkelser. Disse voldtektene gjør dem svakere.
Det er ikke voldtektene i seg selv Gjelsvik er kritisk til.
Seksuell vold har alltid vært der
- Jeg er enig med Martin når han fastslår at seksualisert vold har vært en del av alle kriger fra oldtiden og fram til våre dager. Å skulle utelate slike handlinger ville framstått som uærlig og på alle måter feil. Men det er måten HBO gjør det på som er problematisk, sier hun.
Medienes natur spiller inn. Å skrive om en voldtekt er noe annet enn å få det gjengitt audiovisuelt. Men Martin er dessuten mer opptatt av konsekvensene av slike overgrep har på både offer og overgriper, mens TV-serien har en tendens til å dvele ved selve overgrepene.
Denne dvelingen blir særlig tydelig i den tredje scenen medieviteren tok for seg, hvor Theon Greyjoy fikk sin penis skåret av.
- Det handler om grov tortur. HBO lader scenen med sex. Theon blir først nærmest voldtatt av to nakne kvinner, før han ydmykes og mishandles. Dette gjør scenen dypt problematisk, sier Gjelsvik.
Martin gjør ingen forskjell
Innvendingene til tross: Anne Gjelsvik følger Game of Thrones med stor interesse, både i bok- og TV-form.
- Mitt inntrykk er at fantasy som genre appellerer mindre til kvinner enn menn. Hvordan er det når det gjelder Martins univers?
- Det er grunn til å tro at GoT drar flere kvinnelige lesere. Martin har en stor, kvinnelig fanskare.
- Hvorfor er det slik?
- Ett aspekt er at kvinner får være mødre i Martins bøker, i motsetning til klassisk fantasy. Et godt eksempel Tolkiens Ringenes herre. Cersei og Catelyn er begge kvinner som jobber hardt for hva de anser å være sine sønners beste, sier Gjelsvik. Disse kvinnenes morsroller analyseres i boka.
Viktigere er det kanskje at Martin behandler sine karakterer likt, uansett kjønn.
- GoT-universet er et fiktivt middelalderunivers. Det er en rå og brutal verden, hvor mennesker utsettes for vold og overgrep, bruker hverandre kynisk som middel til å nå egne mål. Hvor ingen er trygge. Ekteskap er allianser, og har bare unntaksvis noe med kjærlighet å gjøre. Tingen er: Dette gjelder for både kvinner og menn. Martin gjør ingen forskjell. Det appellerer til kvinner, sier Anne Gjelsvik.