Søker om elitestatus for lærerutdanningen

Først var det SFF. Nå gjelder SFU - Senter for Fremragende Utdanning. Første elitesenter kåres i år, og lærerutdanningen ved NTNU mener å ha gode sjanser.

Publisert

Det mener i hvert fall leder for Program for lærerutdanning (PLU), Per Ramberg.



Første i Norge

Regjeringen vil synliggjøre at utdanning er en like viktig og prestisjefull del av universitetenes virksomhet som forskningen er, og vil derfor utlyse konkurranse om bli nasjonalt Senter for fremragende utdanning (SFU). Senterstatusen gir høy prestisje og sikre millioninvesteringer over flere år.

SFU skal bli en fast ordning, men først ønsker Kunnskapsdepartementet å kjøre en pilot fra denne høsten. Det er bestemt at lærerutdanning skal være denne piloten. Senere vil andre fagutdanninger komme med i eliteordningen.

- Regjeringen har et ekstremt høyt fokus på lærerutdanning for tiden. Fra NOKUTs side er dette et rent excellence-opplegg. Derfor tror jeg det vil følge med mye prestisje om vi skulle få denne tildelingen, sier prorektor for utdanning, Berit Kjeldstad.

Kjeldstad viser til at Sverige har hatt et lignende opplegg for satsing på fremragende utdanning de siste seks-syv årene, mens foregangslandet Finland har hatt det i ti år.

Lang merittliste

NTNU har allerede tre sentre for fremragende forskning (SFF). Et ytterligere ”fremragende”-stempel på utdanning vil gi NTNU en solid dose selvtillit. En avgjørelse om hvem som blir sete for den aller første SFU faller tidlig i høst, i følge Ramberg.

PLU konkurrerer med omlag 30 lærerutdanninger om å være best i Norge. Bare noen av dem kan gjøre seg håp om å bli nasjonal spydspiss for lærerutdanning. Ramberg mener NTNU har gode sjanser for å kapre piloten.

- Her holder det ikke med å love å bli fremragende i løpet av prosjektperioden. Kun dokumenterbare resultater allerede i boks teller, sier han.

Mange gode grunner

Ramberg har allerede innsalget klart:

- Vår partnerskapsmodell for lærerutdanning inkluderer nå 36 skoler, og ble startet allerede i 1998; Alle lærerstudenter ved NTNU involveres aktivt i FuO-arbeid; PLU er leder for et stort EU-prosjekt med 25 universiteter fra 15 ulike land; NTNU har lederansvar for det eneste nasjonale forskerskolen for lærerutdanning med 24 partnere; og NTNU har et eget doktorgradsprogram knyttet til lærerutdanning og skole, lister Ramberg opp.

Ren faglig vurdering

NOKUT utnevner et utenlandsk sammensatt panel av fagfolk som skal vurdere søknadene om å få være SFU knyttet til lærerutdanning.

- Det er svært viktig at dette blir en ren faglig vurdering basert på dokumentert excellence uten noen form for politisk innblanding, mener Ramberg.

NTNU har i sitt høringssvar til NOKUT om utformingen av kriterier og utlysning gjennomgående lagt vekt på ”kvalitet”.

”Vi anbefaler at NOKUT i den endelige utlysningen er bevisst på at alle formuleringer er med på å understreke at SFU-tiltaket er ’en nasjonal prestisjeordning for utdanningsvirksomhet i høyere utdanning’ som skal stimulere til fremragende utdanning. Kriterier for vurdering av kvalitet bør fremgå tydelig av utlysningen”, skriver NTNU.

Knallhard søknadsjobb

Fagutvalget for lærerutdanning (FUL) har anbefalt at ett av de femårige lektorprogrammene – enten realfag, språkfag, eller samfunnsfag – skal utgjøre NTNUs bidrag. Hvem av dem det blir, blir bestemt i løpet av de nærmeste ukene.

Deretter skal det oppnevnes en søknadskomité sammensatt av vitenskapelige ansatte fra det aktuelle disiplinorienterte miljøet, fra Praktisk-pedagogisk utdanning og fagfolk fra praksisfeltet.

- Denne gruppen må arbeide hardt og intensivt for å få fram en god søknad innen søknadsfristen som sannsynligvis blir i slutten av juni, sier Per Ramberg.