Høylytt. Matt Lewis og Leandro Cardoso fra Goldsmith i London tester lydinstallasjon i torpedohallen på Dora. FOTO: FRIDA H. GULLESTAD.
Vaffelkonstruksjon. Fredag kveld åpnes Dora for publikum, blant annet med en spiselige versjon av Guggenheim. Her: Nomeda Urbona, Victoria Siaulyte og Julija Reklaite. FOTO: FRIDA H. GULLESTAD.
Åpning i dag. Fremdeles gjenstår litt finpuss før Kulturbunkeren er klar. Flere av gjestene sitter dessuten fast i utlandet grunnet vulkanstøv i luftrommet. FOTO: FRIDA H. GULLESTAD.
Husk. Regina Møller og en studentgruppe ved KiT har laget t-skjorter, papirposer og bildelotto som selges til inntekt for Leger Uten Grenser. FOTO: FRIDA H. GULLESTAD.
Svart på hvitt. Dansken Jens Haaning kommenterer Kulturbunker Dora og utstillingens geografiske beliggenhet. FOTO: FRIDA H. GULLESTAD.
Nye samarbeid. Utstillingen bruker flere rom på Dora, i tillegg til Galleri Babel og butikkvindu i byen. FOTO: FRIDA H. GULLESTAD.
- Vi skal lage et spiselig museum, med vafler som bygningsmateriale, forteller Nomeda Urbonas, phd-student ved NTNU. Som én av 18 kunstnergrupper deltar hun i kveld på åpningen av Manufacturing Today, med en søt og Trondheims-vennlig versjon av det verdenskjente og spanske kunstmuseet Guggenheim. Kanskje blir museet oppspist før det er ferdigkonstruert.
- Helt OK, ifølge skaperne.
Er kunstnere en vare?
Dora yrer med kunstnere fra hele Europa, invitert av kurator Cristina Ricupero for å lage sin versjon av tittelen ”Manufacturing Today”. Tittelen er lånt fra et amerikansk businessmagasin og ideen kom som en protest. Fra 1999 har Bolognaprosessen sørget for å gjøre Europeiske utdannelser mer enhetlige, etter amerikansk modell.
- På kunstakademiene har dette ført til mindre forskning og mer fokus på karakterer og poengsystem. Med denne biennalen ønsker vi å utforske hvordan vi produserer kunst og kunstnere. Skal kunstnere kun være produkter produsert for å tilfredsstille kunstmarkedet? spør kurator Ricupero.
Hindret av vulkansky
Manufacturing Today er både en utstilling og et femårig forskningsprosjekt. Med base i Trondheim samarbeider KiT med kunstinstitusjoner i Finland, Litauen og England. Forskningen går over fem år – utstillingen i vår er den første i rekken.
-Vi er virkelig seint ute, sier Ricupero. Grunnet vulkanstøv fra Island venter mange av de inviterte kunstnerne på fly fra ulike byer i Europa.
Torpedo og latterkuler
Like fullt, både Trondheim, London, Helsinki, Vilnius, Linz, Stockholm og København er representert i gangene på Dora. Ricupero har invitert kunstlærere, som har tatt med seg grupper av studenter, individuelle kunstnere og nylig ferdigutdannede kunstnere. Rommene males, det ryddes og bores i veggene.
- Det er virkelig sjelden at vi greier å samle slike grupper med studenter, mener Susan Kelly, kunstlærer fra Goldsmith i London. Hun har med seg 12 av sine studenter til Trondheim - som i løpet av de neste dagene kan mingle med studenter fra hele Europa. Noen av dem har laget kunstverk tilpasset Dora, som Matt Lewis og Leandro Cardosos lydinstallasjon i torpedohallen, med helikopterlyder fra Sao Paolo i Brasil og politiske slagord fra Chile på 1970-tallet. Andre har laget utforskende metakunst. Et eksempel er videoen ”Faking it”, hvor nyutdannede kunstnere blir spurt om de av og til bare later som om de er kunstner.
Trondheims svartere områder
Både kunstrollen og kunstnerens påvirkning på det offentlige rom faller inn under paraplyen på Dora.
-Vi har prøvd å finne frem til Trondheims svartere områder, sier Simon Harvey. Han underviser på KiT og er en av lærekreftene bak Kunst og fellesskapets rom, et samarbeid mellom KiT og arkitekturmiljøet ved NTNU. Nå har han og 15 studenter laget guidebok for Trondheim, med både kjente mer ukjente landemerker.
- Boken skal fungere som en vanlig guidebok, med anbefalinger av restauranter, barer og hoteller, men man skal også kunne møte de alternative stedene i Trondheim, sier han.
Nysgjerrige vil fra 15. april til 16. mai kunne finne mange forskjellige og utforskende prosjekter både på Dora, Galleri Babel, Kit Club og butikkvinduer i byen. Lørdag arrangeres symposiet ”Dictionary of War # 10” hvor 15 kunstnere får en halvtime hver til å presentere et nytt begrep om krig.