40 års språksamarbeid kan ryke - Nyheten slo ned som en bombe

I 40 år har franskstudenter fra NTNU bodd hos franske vertsfamilier mens de lærer fransk ved Universitetet i Caen. Det kan det bli slutt på når regjeringen nå kutter støtten.

Norske franskstudenter har dratt på utveksling til Universitetet i Caen i 40 år. I dette bygget, La Maison des Langues et de l'International (MLI), som er en del av Universitetet i Caen, foregår det meste av undervisningen til de norske studentene.
Publisert

I statsbudsjettet for 2023 er nemlig bevilgningen til Det fransk-norske senteret for utveksling og samarbeid i Caen (OFNEC) kuttet.

600 000 i året kuttes fra 2024.

OFNEC

• OFNEC er et fransk-norsk samarbeidstiltak opprettet i 1983
  • Hovedformål for senteret er å ta i mot norske studenter i Caen.
  • I dag kan studenter fra NTNU, UiB og UiA dra på utveksling til Universitetet i Caen i Frankrike.

- Nyheten slo ned som en bombe hos oss i høst da forslaget til statsbudsjettet kom. Vi hadde på forhånd ikke mottatt noen signaler fra regjeringen om at de planla å fjerne støtten til det fransk-norske senteret, sier instituttleder ved Institutt for språk og litteratur ved NTNU, Lars August Fodstad.

Ifølge Fodstad hadde de lenge et håp om at senteret skulle få penger i revidert statsbudsjett - noe de ikke fikk.

Bittersøt 40-årsfeiring

I år er det akkurat 40 år siden (OFNEC) ble opprettet ved Universitetet i Caen i Frankrike. I alle disse årene har norske universiteter sendt studenter på utveksling til studiesenteret i Caen.

I dag er det franskstudenter ved NTNU, Universitetet i Bergen (UiB), Universitetet i Agder (UiA) som har mulighet til å ta reise på et fem ukers språkkurs til OFNEC.

Ifølge Fodstad er situasjonen de nå står i svært krevende, og instituttet har ikke økonomi til å videreføre utvekslingssamarbeidet på dagens nivå gjennom egne budsjetter.

- Det er veldig synd at tilbudet nå står i fare for å bli lagt ned på grunn av økonomiske hensyn. Utvekslingen har styrket våre studenters språkferdigheter og kulturforståelse, og løftet kvaliteten på studiet vårt, forteller Fodstad.

Ifølge Instituttleder ved Institutt for språk og litteratur, Lars August Fodstad, er årsstudiet i fransk ved Universitetet i Caen svært populært. - Gjennomføringsgraden er på rundt 90-95 prosent på studiet, forteller han.

I tillegg til språkkurset på fem uker ved det fransk norske senteret, tilbyr NTNU et årsstudium i fransk med didaktikk ved det fransk- norske senteret i Caen.

Råd til å drifte ett år ved hjelp av legat

Fodstad forteller at NTNU i likhet med resten av universitetene i Norge sliter med å rekruttere studenter til fremmedspråk. Han frykter at populariteten til franskstudiene ved NTNU og samarbeidsuniversitetene synker ytterligere dersom tilbudet om å dra på utveksling til Universitetet i Caen ryker.

- Vi har midler til å drifte utvekslingen frem til sommeren 2024 gjennom et eksternt legat, men allerede i høst må forsøke å legge en plan for hvordan vi skal skaffe penger til drift etter dette, sier Fodstad.

I et skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (Rødt) til forsknings- og høyere utdanningsminister, Ola Borten Moen, stilles spørsmålet:

«Hvordan vil regjeringen sikre at finansieringen av det fransk-norske samarbeidet mellom universitetet i Caen og norske universiteter blir opprettholdt».

På spørsmålet svarer Borten Moe at universitetene selv kan betale for utvekslingen av studentene sine med sine egne budsjetter hvis de ønsker det.

- Forferdelig trist

- Når regjeringen velger å kutte pengestøtten i statsbudsjettet truer det utvekslingssamarbeidet vi har med Universitetet i Caen.

Det sier Nelly Foucher Stenkløv, førsteamanuensis i fransk språkvitenskap ved Institutt for språk og litteratur ved NTNU.

- Vi skal kjempe videre for at OFNEC ikke skal bli nedlagt, sier Nelly Foucher Stenkløv, førsteamanuensis i fransk språkvitenskap ved NTNU.

Foucher Stenkløv synes det er forferdelig trist dersom studenter i fremtiden ikke får mulighet til å dra på studentutveksling til OFNEC.

- Utvekslingssamarbeidet er et fantastisk godt tilbud. Kvaliteten på kursene er høye, og de franske foreleserne ved senteret er godt kjent med det norske publikummet, sier hun.