– Det er veldig hyggelig at verket blir lagt merke til. Det gir meg motivasjon til videre arbeid, sier Bentsen.
Fenalåret stilles for øyeblikket ut på Trøndelagsutstillingen 2025, hvor Bentsen ble årets debutant.
Om sitt eget verk skriver Bentsen i utstillingskatalogen:
Verket «Dåre» av William Bentsen.Foto: Monica A. Svorstøl / Trøndelagsutstillingen
Dåre er én av flere skulpturer i fauskemarmor der jeg på konseptuelt vis utforsker hvordan det kunne sett ut under huden – inn til beinet – på de gamle klassiske, rene, hvite marmorskulpturene. Kjøtt, sener og fett trer frem gjennom formen og de geologiske lagene i fauskemarmoren, inspirert av en slags effektiv industriell slakting og filetering av naturlandskapet.
Pris på 20 000 kr
Bentsen, som er fra Sortland, tok sin bachelorgrad på Kunstakademiet i Trondheim (KiT) før han fullførte mastergraden ved universitetet i Tromsø, dermed så kvalifiserte han til NTNUs kunstpris som utdeles til noen med utdanning fra KiT eller NTNU.
Dette fordi prisen skal bidra til å synliggjøre og fremme det viktige samspillet mellom universitetet og kunstmiljøene i Trondheim.
Æren av å overrekke Bentsen prisen på 20 000 kroner på vegne av NTNU gikk til instituttleder ved KiT Jacob Jessen.
Jacob Jessen, instituttleder ved KiT, delte ut NTNUs kunstpris til William Bentsen. Kunstneren var ikke tilstede under tildelingen.Foto: Monica Anette Svorstøl / Trøndelagsutstillingen
Juryens begrunnelse
Juryen for NTNUs kunstpris består av en representant fra Kunstakademiet i Trondheim (KiT), NTNU og en representant fra Trøndelagsutstillingens jury.
I år var det professor Felix Gmelin og juryrepresentant Trine Lotte Krogseth som valgte vinneren av prisen. Her er deres begrunnelse:
Er han en spøkefugl, denne kunstneren? Som legger ned tusenvis av timer på å få et stykke fauskemarmor til å se ut som en helt vanlig skinkebit? Nei. Kunstnerens arbeid står i en tradisjon av figurative skulpturer som har utforsket illusjon og virkelighet siden middelalderen. Vi ser det på middelalderske gravmonumenter, der puter ble hugget i stein for de døde å hvile hodet på. Samme tradisjon finner vi i Jeff Koons’ avstøpninger av partyballonger i rustfritt stål, eller i arbeider av Vija Celmins og Bjarne Melgaard, som på ulike måter utforsker lignende grep.
Skulptører som hugger i stein, snakker ofte om at skulpturen allerede finnes i steinen og bare må vekkes til live. I Bentsens skulptur ser det hvite i steinen helt ut som fett, og det brune minner om muggent kjøtt. Men verken vekten eller konsistensen stemmer. Dette er et illusorisk bilde av en kjøttbit som ikke kan spises. Arbeidet berører vår persepsjon og differensierer sansene ved å presentere én opplevelse for øyet og en helt annen for hånden. Her ligger verket «Dåre» (2024) sin særegne skulpturelle poesi.
Vi ønsker med dette å gratulere William Bentsen med NTNUs kunstpris 2025!