- Mulig dette er bare er en detalj i det store bilde, men det er som kjent der djevelen ligger, skriver Morten Sylvester og Arnfinn Stendahl Rokne ved Seksjon for formidling, NTNU Vitenskapsmuseet.
To bygg. Ikke det mest visuelt skapende artikkelforfatterne har sett.
Her på NTNU Vitenskapsmuseet har vi fått nye såpedispensere. De er praktiske og greie med de riktige fargene, et lite bilde og en tekst som forteller oss at universitet vi jobber for er skapende. Dispenseren leverer sitt skum på en helt fortreffelig og utmerket måte, og hendene er rene og pene når man har brukt den.
Men der vi står over vasken og reflekterer over de store og små ting slår det oss at det ikke er særlig samsvar mellom dispenseren sitt uttrykk og budskap. Teksten kan fortelle oss at NTNU er et skapende universitet. Dette er uttrykt gjennom ett nokså mørkt bilde av Studentersamfundet med hovedbygget på Gløshaugen i bakgrunnen og et noe diffust landskap i mellom byggene.
Ingen tvil om at det har blitt skapt masse spennende kunnskap og kultur i begge disse husene, men vi blir likevel ikke helt overbevist om hvor skapende NTNU er av dispenserens visuelle uttrykk. Kunne man kanskje tenke seg at et universitet som utdanner kloke hoder innen bl.a. produktdesign, visuell kommunikasjon, kunst, media, kunsthistorie og som har et prisbelønt grafisk uttrykk under beltet kunne laget noe som i større grad ga oss en følelse av være et sted der man er skapende?
Kunne det tenkes at et lite friskt pust av skaperglede og utfordrende grafisk uttrykk kunne gitt oss litt mere enn bare rene hender i etterkant av neste pause naturen tvinger oss til å ta? Mulig dette er bare er en detalj i det store bilde, men det er som kjent der djevelen ligger.