Hvor mye aske tåler et fly?

Etter å ha lest nyhetene om stengningen av luftrommet over Norge og store deler av Europa 15. april sitter jeg igjen med noen ubesvarte spørsmål.

Publisert Sist oppdatert

Det er velkjent at det er farlig å fly gjennom ei askesky like ved et vulkanutbrudd, og det finnes vel dokumenterte eksempler på dette. Når asken imidlertid spres over enorme områder vil askekonsentrasjonen avta, og det må finnes en terskelverdi hvor asken har blitt så tynn at man kan tillate flytrafikk med akseptabel risiko. Vulkanutbrudd er relativt hyppig fenomen på verdensbasis, men vanligvis reageres det ikke så dramatisk som denne gangen. Er dette en overreaksjon?



I tillegg ble alle redningshelikopterne satt på bakken. Vulkanasken spres i de øvre luftlag over skydekket og vil lett bli vasket bort når den kommer ned i skylagene. Med det relativt kraftige skydekket vei har hatt over stor deler av landet de siste dagene burde risikoen med å fly helikopter under skydekket ligge på et relativt normalt nivå. Det er derfor vanskelig å forstå stengningen av redningstjenesten når vi ser det i sammenheng den store risikoen for tapte menneskeliv på grunn manglende syketransport.